Veel mensen vinden regels die hun ziektekostenverzekeraar stelt over bijbetaling voor zorg en het eigen risico maar lastig te begrijpen. Zo weet 30% van de zorgverzekerden na afloop van een behandeling niet waarom zij moeten bijbetalen. Dat blijkt uit de nieuwe kwaliteitsinformatie over zorgverzekeraars, die te vinden is op www.kiesBeter.nl.
Andere opvallende uitkomsten: bij één op de tien verzekerden wordt een behandeling uitgesteld omdat de zorgverzekeraar (nog) geen toestemming hiervoor heeft gegeven. Daarnaast geeft 7 tot 8 % van de mensen aan wel eens een behandeling, bezoek aan een arts of aanschaf van medicijnen te vermijden vanwege de kosten.
De zorgverzekeraars zijn beoordeeld op onder meer telefonische
bereikbaarheid, duidelijkheid over betaling (vooraf en achteraf),
eenduidigheid van informatie, persoonlijke benadering en
afhandeling van rekeningen. Uit de inventarisatie blijkt dat de
verschillen tussen zorgverzekeraars niet groot zijn. Alle
verzekeraars scoren ruim voldoende tot goed. Het onderzoek is
uitgevoerd door Nivel in opdracht van Centrum Klantervaring Zorg.