Als we weten hoe mensen voornamelijk PFAS (Per- en polyfluoralkylstoffen) binnenkrijgen, dan kunnen we ook maatregelen voorstellen die kunnen helpen om deze blootstelling te verminderen.
Daarom verzamelen we de bestaande maatregelen, en ideeën voor nieuwe maatregelen. Deze verschillende maatregelen baseren we op alle informatie die we hebben over de aanwezigheid van PFAS (Per- en polyfluoralkylstoffen) in het milieu, blootstelling aan PFAS van mensen via verschillende bronnen, en de risico’s daarvan.
Vervolgens berekenen we voor een aantal maatregelen of ze kosteneffectief zijn. Een kosteneffectiviteitsanalyse geeft inzicht in de kosten en de opbrengsten van verschillende (combinaties van) maatregelen. Dit kan de overheid een bruikbaar perspectief geven om te bepalen welke maatregelen genomen moeten worden.
Deze aanpak van het beoordelen van maatregelen, het in beeld brengen van de kosteneffectiviteit, en de duiding van alle resultaten, beschrijven we in een RIVM-rapport. Dit rapport verschijnt in de eerste helft van 2026.
Verzamelen informatie en wensen - afgerond
Met dit deelonderzoek verzamelen we bestaande maatregelen maar ook ideeën en wensen voor nieuwe maatregelen. Dit biedt de basis om keuzes te maken voor verder onderzoek naar de maatregelen. Het onderzoek richt zich op maatregelen die een aanvulling zijn op wat al gebeurt om de blootstelling te verminderen, zoals het verlenen van vergunningen, het restrictievoorstel en het vaststellen van maximumgehalten PFAS (Per- en polyfluoralkylstoffen) in voedsel.
We gebruiken voor dit onderzoek de laatste informatie over de aanwezigheid van PFAS in het milieu, blootstelling van mensen aan PFAS via verschillende bronnen, en de risico’s daarvan. We willen geen kansen missen. Daarom hebben we ook informatie opgehaald tijdens de belanghebbendendag. Van al deze informatie is een overzicht gemaakt van bestaande en mogelijke aanvullende maatregelen.
De resultaten van dit deelonderzoek lichten we toe in het rapport: PFAS-onderzoeksprogramma: Inventarisatie beschikbare informatie en afbakening.
Volgend jaar zullen we bekijken hoe nieuwe inzichten uit de belanghebbendenbijeenkomst van 2025, en uit andere onderzoeken die opgeleverd worden, hun beslag kunnen krijgen. Nieuwe inzichten signaleren we direct bij de departementen. Daarnaast houden we rekening met de doorlopende ontwikkelingen in beleid en onderzoek (zowel Europees als nationaal en lokaal).
Niet alle maatregelen uit het overzicht kunnen verder uitgewerkt worden. Op basis van een aantal criteria wordt een keuze gemaakt, zoals verwachte kosten, afname van de blootstelling of duur van het effect.
We onderzoeken de effectiviteit van verschillende maatregelen met een kosteneffectiviteitsananlyse (KEA (kosten en effectiviteitsanalyse)). Een KEA geeft inzicht in de kosten en de opbrengsten van verschillende (combinaties van) maatregelen. Dit kan de overheid een bruikbaar perspectief geven om te bepalen welke maatregelen uitgevoerd moeten worden. Het onderzoek richt zich op Nederland met het oog op de gehele Nederlandse bevolking. Daarbij kan het ook gaan om specifieke maatregelen voor subpopulaties of locaties, als daar aanleiding toe is. In dit onderzoek selecteren we eerst een aantal maatregelen voor nadere uitwerking, mede op basis van de uitkomsten van deelonderzoek ‘verzamelen informatie en wensen’. Andere selectiecriteria zijn te vinden in het rapport: 'PFAS-onderzoeksprogramma: Inventarisatie beschikbare informatie en afbakening onderzoek’. Verder bepalen we vooraf hoe we het effect willen uitdrukken. Ook bepalen we van tevoren over welk effect we het hebben, zodat we maatregelen met elkaar kunnen vergelijken. Bij alle stappen in dit deelonderzoeken betrekken we verschillende belanghebbenden.