- Publicatiedatum
- 27-06-2025
IZA monitor. Towards More Hybrid Care; first measurement
IZA monitor. Towards More Hybrid Care; first measurement
Samenvatting
Eind 2022 hebben veertien partijen het Integraal Zorgakkoord (IZA) ondertekend om de zorg goed, toegankelijk en betaalbaar te houden. Ze hebben onder andere afgesproken om, waar dat kan, meer zorg en ondersteuning digitaal aan te bieden. Mensen kunnen bijvoorbeeld zelf hun gezondheid volgen met een sensor of een app, zoals de bloeddruk of glucosewaarden, en de informatie delen met hun zorgverlener. De combinatie van digitale en fysieke zorg heet hybride zorg.
Het RIVM volgt tot 2027 hoe hybride zorg zich ontwikkelt. Uit de eerste meting blijkt dat de meeste afspraken nog fysiek zijn, maar zorgverleners en patiƫnten wel steeds vaker gebruikmaken van digitale zorg. Denk aan de mogelijkheid om digitaal schriftelijk te communiceren met een zorgverlener, bijvoorbeeld door via het zorgportaal een vraag te stellen. Dat maakt het contact makkelijker en laagdrempeliger.
Volgens zorgverleners en gebruikers zijn ondersteunende processen, zoals afspraken inplannen, patiƫnten doorverwijzen en informatie geven het meest geschikt voor digitalisering. Wel zijn er nog mogelijkheden om meer zorg te digitaliseren. Volgens artsen is 80 procent van de doorverwijzingen digitaal uitvoerbaar. Volgens een groot deel van de zorgverleners helpt digitale zorg om de werkdruk te verlagen en draagt deze bij aan werkplezier.
Het is belangrijk digitale zorg voor meer mensen toegankelijker te maken. Het valt op dat ouderen, mensen met basisonderwijs of vmbo en mensen met een lager inkomen, minder vaak digitale zorg gebruiken. Zij kunnen ook minder goed met digitale middelen omgaan. Om ervoor te zorgen dat deze gebruikers dat beter kunnen, is het belangrijk om hen te betrekken als nieuwe vormen van zorg worden ontwikkeld. Dat is vooral belangrijk omdat er de komende jaren meer ouderen zijn en de zorg voor hen toegankelijk moet zijn.
Abstract
In late 2022, 14 parties signed the Comprehensive Care Agreement (IZA) with the aim to keep care effective, accessible and affordable. They agreed, among other things, to offer more care and support digitally whenever possible. For example, people can track their own health with a sensor or app, such as their blood pressure or blood sugar level, and share the information with their care provider. This combination of digital and physical care is called hybrid care.
The National Institute for Public Health and the Environment (RIVM) will follow the development of hybrid care until 2027. The first measurements indicate that appointments are still mostly in person. However, care providers and patients are using digital care more often. This could include the option to communicate digitally in writing with a care provider, such as asking them a question through the care portal. This lowers the barrier and makes it easier to communicate with care providers.
According to care providers and users, support processes such as planning appointments, referring patients and providing information are most suited to digitalisation. There are still opportunities to digitalise more care. According to physicians, 80% of referrals could be carried out digitally. According to a large number of care providers, digital care helps to reduce the workload and contributes to greater job satisfaction.
It is important to make digital care accessible to more people. Noticeably, elderly people, people who have only completed primary or prevocational secondary education and people with a lower income are often less likely to use digital care. They are often less skilled in the use of digital tools. In order to improve the ability of these users to use digital tools, it is important to involve them in the development of new forms of care. This is particularly important because the number of elderly people will continue to increase in the coming years, and care must be accessible to them.
Uitgever
- Instituut
- Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu RIVM
Resterend
- Grootte
- 3548 kb