- Publicatiedatum
- 12-12-2025
Samenvatting
Het RIVM ontwikkelt een afwegingskader voor preventie in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS). De ontwikkeling gebeurt door het toepassen van het afwegingskader op een aantal casussen. Casussen zijn voorbeelden van preventiemaatregelen die nog niet in (heel) Nederland zijn ingevoerd. Het doel is tweeledig. Enerzijds worden beleidsmakers geïnformeerd over uiteenlopende preventieve maatregelen. Anderzijds helpen deze casussen bij de ontwikkeling van het afwegingskader. De resultaten geven inzicht in de toepassingsmogelijkheden van het afwegingskader.
Deze kennisnotitie beschrijft de bevindingen voor de preventiemaatregel 'schoolprogramma voor sociaal-emotioneel leren ter preventie van problemen met de mentale gezondheid'. De mentale gezondheid van jongeren in Nederland staat onder druk. In 2024 gaf 31,6 procent van de jongeren tussen de 12 en 16 jaar aan, angst- of depressieve gevoelens te ervaren. Interventies voor sociaal-emotioneel leren (SEL) richten zich op het ontwikkelen van competenties die mensen helpen om te gaan met hun emoties, goede relaties te ontwikkelen en verantwoorde keuzes maken. De onderzochte maatregel betreft een generieke, universele SEL-interventie bestaande uit vijftien lessen voor de eerste drie leerjaren in het regulier voortgezet onderwijs. Middelbare scholieren kunnen hiermee hun sociaalemotionele vaardigheden verbeteren.
Uitgever
- Instituut
- Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu RIVM
Resterend
- Grootte
- 473 kb