De Stichting Ik Kies Bewust werkt sinds 2006 met het Vinkje op voedingsproducten. Producten kunnen een Vinkje krijgen als de producent lid is van deze stichting en wanneer het product aan bepaalde criteria voldoet. Uit een inventarisatie van het RIVMRijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu blijkt dat de criteria die worden gehanteerd bij het toekennen van het Vinkje overeenkomen met de Richtlijnen Voedselkeuze van het Voedingscentrum. Ook blijkt dat de criteria de afgelopen jaren zijn aangescherpt.

Het Vinkje-logo geeft consumenten informatie over de samenstelling van een voedingsmiddel. Het Vinkje is een particulier initiatief, dat wordt gesteund door het ministerie van VWSMinisterie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport . Het doel van het Vinkje is enerzijds producenten stimuleren om gezondere producten te maken en anderzijds consumenten aan te sporen om voor deze gezondere producten te kiezen.

Groen en blauw Vinkje

Er zijn twee soorten Vinkjes. Het Vinkje met een groene cirkel geldt voor de gezondere variant van producten uit de schijf van vijf, zoals volkorenbrood, magere en halfvolle zuivel, en verse groenten en fruit. Het Vinkje met een blauwe cirkel staat op de gezondere variant van producten die niet in de schijf van vijf staan, zoals snacks met minder calorieën en frisdrank met minder suiker. Momenteel zijn ongeveer honderd bedrijven lid van de Stichting en hebben meer dan 7000 producten een Vinkje: 5000 een groene cirkel, en 2000 een blauwe cirkel.