Publicatiedatum 14-09-2016 | 00:00

Er is te weinig bekend over de samenstelling van scheepsbrandstof voor de zeevaart. Hierdoor is niet bekend in hoeverre de uitstoot van eventuele bijgemengde stoffen een extra risico vormt voor het milieu. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT (Inspectie Leefomgeving en Transport )) verscherpt haar controles op de kwaliteit van bunkerolie en op bedrijven die deze olie produceren en laat het RIVM extra onderzoek doen.
De zeescheepvaart draagt substantieel bij aan luchtvervuiling
door de uitstoot van stikstofoxide, zwaveldioxide, fijnstof en
zware metalen als nikkel. Minder bekend is dat de zeeschepen ook
schadelijke stoffen uitstoten zoals ultra fijnstof en koolstof
(‘black carbon’). Zware stookolie voor de zeescheepvaart wordt
gemaakt door het restant van aardolieraffinage met diverse
brandstoffen samen te voegen. De samenstelling kan daarom per
producent verschillen. In de RIVM-deskstudie is onderzocht of
specifieke stoffen in de stookolie zijn geregistreerd bij
REACH (Registration, Evaluation, Authorisation and restriction of Chemicals
), de Europese wetgeving voor chemische stoffen. Van een
enkele stof blijkt dat het geval te zijn maar ontbreekt een
(verplichte) risicobeoordeling voor effecten op het milieu, wat in
strijd is met deze Europese wetgeving. In de wetenschappelijke
literatuur is weinig tot niets bekend over de milieueffecten van
bijgemengde stoffen.
De ILT (Inspectie Leefomgeving en Transport ) gaat vaker controleren en meer monsters nemen om die te testen op dergelijke stoffen. Naast de aanscherping van de controles laat de ILT het RIVM extra onderzoek doen naar de samenstelling van bunkerolie, de emissies die optreden bij verbranding ervan en de gevolgen van die uitstoot voor mens en milieu.
De ILT (Inspectie Leefomgeving en Transport ) gaat vaker controleren en meer monsters nemen om die te testen op dergelijke stoffen. Naast de aanscherping van de controles laat de ILT het RIVM extra onderzoek doen naar de samenstelling van bunkerolie, de emissies die optreden bij verbranding ervan en de gevolgen van die uitstoot voor mens en milieu.