Publicatiedatum 15-10-2015 | 00:00

Een waarschuwingsetiket op de verpakking van rauw kippenvlees kan bij ongeveer een kwart van de bevolking leiden tot betere keukenhygiëne. De meerderheid van de bevolking bereidt kip al op een veilige manier, ongeacht of ze het etiket hebben gelezen. De consument vindt het etiket belangrijk, nuttig en geruststellend. Zo blijkt uit een onderzoek van het RIVM in samenwerking met het Voedingscentrum.
Jaarlijks lopen in Nederland 700.000 mensen een
voedselinfectie op. Kip is hierbij een belangrijke bron. In de
meeste gevallen kan je dat voorkomen met goede keukenhygiëne: het
kopen, bereiden en bewaren van kippenvlees. Om dit te bevorderen
mag rauwe kip sinds 2001 in Nederland uitsluitend verkocht worden
in een verpakking met een waarschuwingsetiket voor de consument. In
dit onderzoek is voor het eerst het effect van het
waarschuwingsetiket onderzocht.
Vragenlijstonderzoek
Een groep van 1235 Nederlanders is benaderd voor het invullen
van vragenlijsten. 514 mensen hebben hieraan meegedaan. Het doel
van de vragenlijsten was om inzicht te krijgen in de kennis en de
huidige keukenhygiëne van de Nederlandse consumenten. Daarnaast is
ook onderzocht of deze consumenten van plan zijn hun gedrag te
veranderen na het zien van het etiket.
Keukenhygiëne
Gemiddeld hadden respondenten goede kennis over keukenhygiëne
en voedselinfecties. Daarnaast hanteerde 69,5% al een goede
keukenhygiëne. Ongeveer 22% van de respondenten gaven aan dat ze
van plan waren om na het zien van het etiket voortaan anders met
rauwe kip om te gaan.