- Publicatiedatum
- 01-07-2025
Update for calculating risks of activities involving hazardous substances on shunting yards
Update for calculating risks of activities involving hazardous substances on shunting yards
Samenvatting
Het vervoer van gevaarlijke stoffen over het spoor kan risico's hebben voor de omgeving. Bij een ongeval kan er bijvoorbeeld een brand of ontploffing ontstaan. Er bestaan twee aparte rekenmethoden om deze risico's in kaart te brengen: één voor doorgaand vervoer van treinen en één voor rangeerhandelingen op een emplacement. Bij rangeerhandelingen wordt een trein bijvoorbeeld gesplitst of moet hij langere tijd wachten op het emplacement (een locatie waar handelingen mogelijk zijn).
De rekenmethode voor rangeerhandelingen op emplacementen gebruikt nog gegevens van onderzoek uit 1995. Sindsdien zijn verschillende maatregelen genomen om de veiligheid te verbeteren of bestaande maatregelen zijn verbeterd. Het RIVM doet nu een voorstel om de rekenmethode op basis van nieuwere inzichten en cijfers te actualiseren. Het RIVM beveelt gebruikers, zoals veiligheidsregio's en gemeenten, aan om risico's met de aangepaste methoden te berekenen.
De rekenmethode voor rangeerhandelingen sloot bijvoorbeeld niet meer aan bij de rekenmethode voor doorgaand vervoer. Deze was in 2019 al geactualiseerd. Daardoor waren bepaalde handelingen die eerst onder rangeerhandelingen vielen, zoals aankomst en vertrek, bij doorgaand vervoer gaan horen. Zonder de aanpassing worden deze handelingen ook nog bij de rangeerhandelingen berekend.
Verder blijkt het mogelijk de rekenmethode voor rangeerhandelingen eenvoudiger te maken. Het RIVM heeft hiervoor gekeken naar nieuwere data over ongevallen en naar wetenschappelijke literatuur over mogelijke scenario's voor ongevallen.
Abstract
Transporting hazardous substances by rail can entail risks to the environment. For example, an accident can cause a fire or explosion. There are two separate methods to model the risks involved: one for transport by rail and one for shunting in a yard. Shunting includes separating trains or stabling them in a yard (a location that facilitates shunting activities) for a longer period of time.
The risk calculation method for shunting in yards still uses data from a 1995 study. Since then several safety measures have been introduced or improved. RIVM has now submitted a proposal for an update to the calculation method, based on more recent insights and data. RIVM recommends that users such as safety region and municipalities model risks using the amended method.
The calculation method for shunting was no longer in line with the calculation method for transport by rail. The latter had already been updated in 2019, incorporating certain activities originally included in the shunting model - such as arrival and departure - into the transport model. Unless the shunting model is updated as well, these activities are also still considered shunting.
In addition, it has proven possible to simplify the calculation method for shunting. This follows an RIVM review of more recent data on accidents and of the scientific literature on possible accident scenarios.
Uitgever
- Instituut
- Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu RIVM
Resterend
- Grootte
- 1091 kb