- Publicatiedatum
- 07-10-2025
Samenvatting
De kennisnotitie Emissiekarakteristieken luchtvaart in AERIUS Calculator licht de huidige standaard emissiekarakteristieken voor luchtverkeer in AERIUS Calculator toe. Ook staan er een aantal adviezen voor mogelijke verbeteringen in de kennisnotitie.
De emissiekarakteristieken voor luchtvaart worden bepaald door TNO. Deze worden toegepast in AERIUS Calculator en ook in de berekeningen voor de monitoring van stikstof en de GCN (Grootschalige Concentratiekaarten Nederland)-berekeningen. In AERIUS Calculator is de indeling van de verschillende activiteiten net anders dan in de monitoring en GCN. Zo wordt onderscheid gemaakt tussen de activiteiten: stijgen, landen, taxiën en 'emissiebronnen op het luchthaventerrein'. Voor de activiteit take-off kent AERIUS geen standaard emissiekarakteristiek. Het RIVM stelt dat het logischer zou zijn om deze karakteristiek wel mee te nemen. Ook raadt het RIVM aan om de warmte inhoud van de hulpmotor (de APU) wellicht verder uit te splitsen, afhankelijk van de grootte van het vliegtuig. Daarnaast constateert het RIVM dat de emissiehoogte van de emissiebronnen op het luchthaventerrein die momenteel gehanteerd wordt, in de meeste gevallen te hoog is.
In vervolgonderzoek van TNO kan een nadere invulling en onderbouwing van bovengenoemde voorstellen voor verbetering gegeven worden.
Uitgever
- Instituut
- Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu RIVM
Resterend
- Grootte
- 199 kb