Go to abstract

Samenvatting

Net als de jaren daarvoor is in 2011 en 2012 het aantal unieke bezoekers van de zorgportal kiesBeter.nl toegenomen: van ruim 4,9 miljoen in 2010 naar ruim 5,4 miljoen in 2011 (een stijging van 9 procent); en naar ruim 5,6 miljoen in 2012, een stijging van 4 procent. De website wordt meer bezocht door vrouwen dan door mannen (in beide jaren circa twee derde versus een derde). Dit blijkt uit een analyse door het RIVM van een TNS-NIPO-enquête over het gebruik en de waardering van kiesBeter.nl in 2011 en 2012. KiesBeter.nl is een zorgportal voor publiek die burgers onafhankelijke informatie biedt over zorg en gezondheid. Deze informatie helpt burgers bij het maken van keuzes in de zorg. De website biedt het publiek onder meer de mogelijkheid ziektekostenverzekeringen, ziekenhuizen en andere zorgorganisaties te vergelijken. Het beheer is tot 2014 in handen van het RIVM, daarna gaat het over naar het Kwaliteitsinstituut. In vergelijking met andere gezondheidssites had kiesBeter.nl in 2011 en 2012 nog steeds een goede naamsbekendheid. De verschillen tussen beide jaren zijn niet groot: de totale naamsbekendheid (spontaan én geholpen) was in 2011 19 procent en in 2012 18,5procent. Een goede vindbaarheid is echter van veel groter belang: in 2012 kwam driekwart van de bezoekers via een zoekmachine op de site kiesBeter.nl terecht. Daarnaast is een groei te zien van het aantal bezoekers dat via social media-kanalen als Twitter.com en Facebook.com binnenkomt. De site kiesBeter.nl kreeg in 2012 van 68 procent van de bezoekers het oordeel 'goed tot zeer goed' op de criteria gebruiksgemak en waardering. In 2011 lag dit percentage op 70 procent.

Abstract

The number of visitors of the healthcare portal kiesBeter.nl has increased from 4.9 million in 2010 to more than 5.4 million in 2011 (an increase of 9%), to more than 5.6 million in 2012 (an increase of 4%). There were considerably more women visiting the site than men. In both years, two thirds of the visitors are female and one third of the visitors are male. KiesBeter.nl is a healthcare portal for the general public which offers independent information to Dutch citizens on health and healthcare. The National Institute for Public Health and the Environment (RIVM) manages the healthcare portal. The information on the website helps citizens to make personal choices relating to healthcare. The website enables the Dutch citizens to compare health care insurance, hospitals and other healthcare organizations for example on prices and quality of service. In terms of brand awareness, kiesBeter.nl scores are comparable with other healthcare websites. The difference in the degree of brand awareness for the years 2011 and 2012 is small. The total degree of brand awareness was 19% in 2011 and 18.5% in 2012 for the website (spontaneous and prompted responses). In the meantime, search engine optimization has become much more important this year. For example, in 2012 three quarters of the visitors to the kiesBeter.nl portal found it through a search engine. In addition, there has been an increase in the number of visitors that were directed to the portal via Twitter.com and Facebook.com. The user-friendliness and appreciation for the kiesBeter.nl website wasassessed as 'good to very good' by 68% of our visitors in 2012.

Resterend

Grootte
608KB