Go to abstract

Samenvatting

Het RIVM stelt een systematiek voor om geluidoverlast langs vliegroutes te beperken. Daarmee is gekeken naar mogelijkheden om enkele startroutes rondom de luchthaven Schiphol te optimaliseren. De huidige startroutes blijken voor woningen in het gebied vlak bij de luchthaven overwegend gunstig te liggen. Echter, voor een aantal gemeenten in verder gelegen gebieden, het zogeheten buitengebied, kunnen routes verbeterd worden. Hoewel de geluidbelasting hier lager is, kunnen in dit gebied meer woningen profiteren van een verbetering. Als onderdeel van de systematiek wordt aan elke vlucht een geluiddosis toegekend die bij optimaal gekozen routes zo klein mogelijk blijft. Een dergelijke dosismaat geeft meer inzicht welk vliegtuig of welke maatschappij geluidoverlast veroorzaakt. Daardoor is effectiever beleid mogelijk om de geluidoverlast te beperken. De methode is toegepast op een aantal standaarduitvliegroutes, de Standard Instrumental Departures (SIDS), rond de luchthaven Schiphol. Daarbij zijn ruimtelijke kaartbeelden gebruikt die de geluidgevoeligheid van de bebouwde omgeving aangeven. Bij elke gevlogen route is een geluiddosis bepaald als maat voor de totale hoeveelheid geluid die het vliegtuig boven woningen veroorzaakt. Deze dosis kan specifiek voor een te onderzoeken gebied worden bepaald. Met de voorgestelde systematiek worden routes zodanig gebundeld dat de totale geluiddosis op alle woningen in een vliegtraject zo klein mogelijk is. Door veranderde routes kunnen woningen in enkele relatief dunbevolkte gebieden evenwel te kampen krijgen met meer geluidoverlast. Ook kan tegenover de afname in een bepaalde gemeente een toename in een andere gemeente ontstaan. Daarom is het belangrijk bij betrokken partijen draagvlak voor aangepaste routes te creeren en aanpassingen met hen af te stemmen, voordat zij worden gerealiseerd.

Abstract

A method is proposed for reducing noise levels from the airport along flight tracks. The method was used to look at possibilities for optimizing a set of departure tracks from Amsterdam Airport Schiphol.
The research showed that close to the airport the tracks already are located advantageously and further improvement is hardly possible. However in a number of municipalities in the outskirt regions further away from the airport, improvement may be possible. Although here the noise levels are lower, more dwellings can profit from reducing the levels.
Part of the method consists of the introduction of a noise dose indicator, a figure for each complete flight, that is minimized by optimizing the routing of the tracks. The noise dose also can provide useful insights into which flight or aircraft carrier is responsible for the noise burden.
The method was applied on a set of Standard Instrumental Departures (SIDS) as used by Amsterdam Airport Schiphol. These were projected on spatial maps that express the noise ensitivity of the surroundings. For each flight a total noise dose was determined which gives the total noise load of the plane on all dwellings along the track. The noise dose can be determined as a total over the Netherlands, but also on smaller areas such as municipalities or the near or far outskirt region of an airport.
The proposed noise optimization in which the total noise dose of each flight is minimized leads to bundling of the tracks. For dwellings in relatively less dense built up, rural areas it is possible that noise levels are increased. Also it is possible that as opposed to a reduction of the noise dose in a certain municipality, an increase of the noise dose in another municipality occurs. In view of these aspects, before tracks are modified, careful accommodation and evaluation of interests of all stakeholders will be necessary.

Resterend

Grootte
8.55MB