- Publicatiedatum
- 20-11-2025
2025 Monitor on Mental Health and Substance Use among Students in Higher education
2025 Monitor on Mental Health and Substance Use among Students in Higher education
Samenvatting
Voor de derde keer is in kaart gebracht hoe het gaat met de mentale gezondheid van studenten in Nederland. En hoe vaak zij roken en andere middelen gebruiken, zoals alcohol en drugs. Ook is onderzocht welke factoren samenhangen met een betere of slechtere mentale gezondheid of met minder of meer middelengebruik. Ruim 27.000 studenten van hogescholen en universiteiten vulden in het voorjaar van 2025 hierover een online vragenlijst in.
De mentale gezondheid van de deelnemende studenten is in 2025 iets verbeterd ten opzichte van 2021. Dat gebeurde vooral tussen 2021 en 2023, na het einde van de coronacrisis. Toch heeft een aanzienlijk deel van de studenten gevoelens van angst en depressie, eenzaamheid, emotionele uitputtingsklachten, stress of prestatiedruk. Het middelengebruik is tussen 2021 en 2025 nauwelijks veranderd. Zo drinken studenten nog steeds regelmatig te veel.
Naast persoonlijke kenmerken hangen de sociale omgeving, de opleiding in brede zin en maatschappelijke omstandigheden samen met mentale gezondheid en middelengebruik. Een voorbeeld daarvan is dat studenten die in een studentenhuis wonen, meer alcohol en andere middelen gebruiken dan studenten die thuis wonen. Een ander voorbeeld is dat je thuis voelen of jezelf kunnen zijn bij de opleiding samenhangt met een betere mentale gezondheid. Of dat studenten die veel stress ervaren door maatschappelijke problemen, zoals geldzorgen en spanningen in de wereld, zich juist minder goed voelen en meer middelen gebruiken.
Het RIVM en het Trimbos-instituut voerden de monitor uit. Hun aanbevelingen gaan zowel over de studenten zelf als hun omgeving. Zo is het belangrijk studenten te helpen om met moeilijke situaties om te gaan. Tegelijkertijd is het belangrijk dat hun studeer- en leefomgeving verbetert. Bijvoorbeeld door studie-eisen realistischer te maken en de cultuur in studentenhuizen en -verenigingen om veel te drinken te doorbreken. Of door de financiƫle druk op studenten te verlagen en te zorgen voor genoeg betaalbare woonruimten.
Abstract
For the third time, a monitoring survey has been conducted to identify how students in the Netherlands are doing in terms of their mental health and how often they smoke or use other substances, such as alcohol and drugs. The monitor also identified factors associated with mental health and substance use of students. In the spring of 2025, over 27,000 students of Universities of Applied Sciences and Research Universities completed an online questionnaire on this topic.
The mental health of students who took part in the 2025 monitor was slightly better compared with 2021. The improvement happened in particular between 2021 and 2023, after the COVID-19 pandemic. Still, a considerable percentage of students reported feelings of anxiety and depression, loneliness, emotional exhaustion, stress or pressure to perform. Substance use has remained practically unchanged between 2021 and 2025. For instance, students still regularly drink too much alcohol.
Besides personal characteristics, mental health and substance use of students are associated with a person's social environment, education in a broad sense and societal circumstances. As an example, the use of alcohol and other substances is higher among students who live in student housing than among those who live at home. Another example is that feeling at home or being able to be yourself during your study programme is associated with better mental health. Conversely, students who experience considerable stress due to societal circumstances (such as financial worries or global political tensions) feel less well and use more substances.
The monitor was conducted by RIVM and the Trimbos Institute. Their recommendations cover both the students themselves and their environment. Among other things, it is important to help students cope with difficult situations. At the same time, it is crucial to improve their studying and living environment - for example, by making study requirements more realistic, tackling the culture of heavy drinking in student housing and study associations, reducing the financial pressure on students or providing sufficient affordable housing.
Uitgever
- Instituut
- Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu RIVM
Resterend
- Grootte
- 3226 kb