Monitoring report MLK 2024. Current status of the air quality in the Netherlands

Monitoring report MLK 2024. Current status of the air quality in the Netherlands

Go to abstract

Samenvatting

Het RIVM toetst elk jaar of de concentraties van stikstofdioxide en fijnstof in Nederland voldoen aan de Europese normen voor luchtkwaliteit. Het gaat om concentraties van deze stoffen langs wegen en de concentraties van fijnstof vlakbij veehouderijen. De resultaten laten overheden zien of de Europese grenswaarden worden gehaald. Overheden kunnen dan, waar nodig, extra maatregelen nemen. In deze rapportages kijkt het RIVM terug naar het jaar 2023 en blikt het vooruit.

In 2023 voldeed Nederland voor wegverkeer bijna aan de Europese grenswaarden voor fijnstof. Alleen een klein stuk weg van 100 meter bij Velsen lag boven de grenswaarde. Voor stikstofdioxide voldeed Nederland voor wegverkeer aan de Europese grenswaarden. De grenswaarde van fijnstof is in gebieden met intensieve veehouderij bij zes woningen overschreden. Dat zijn er dertien minder dan in 2022.

De concentraties stikstofdioxiden en fijnstof waren in 2023 veel lager dan in 2022. Dit komt voor een groot deel door de grote hoeveelheid regen en de hogere windsnelheid in 2023. Hierdoor ‘verdunnen’ de concentraties van deze stoffen. Daarnaast hebben overheden bijvoorbeeld gegevens van (ver)nieuw(d)e vergunningen over veehouderijen aangeleverd.

De komende jaren ziet het ernaar uit dat de luchtkwaliteit verder verbetert. Verkeer, industrie en veehouderijen zullen naar verwachting minder stikstofdioxide en fijnstof uitstoten. Dat komt bijvoorbeeld doordat elk jaar oudere auto’s worden vervangen door nieuwe auto’s die schoner zijn. Deze auto’s stoten minder of zelfs geen stikstofoxiden uit.

Toch zullen de grenswaarden in de toekomst naar verwachting vaker worden overschreden. Dat komt doordat er vanaf 2030 nieuwe, strengere Europese normen voor fijnstof en stikstofdioxide gaan gelden. Dat blijkt uit een toets met deze nieuwe grenswaarden. In de volgende rapportage gaat het RIVM daar verder naar kijken.

De Monitoring Luchtkwaliteit volgt de monitoring op van het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit)), dat met ingang van de Omgevingswet op 1 januari 2024 is afgerond.

Abstract

Each year, the Dutch National Institute for Public Health and the Environment (RIVM) monitors whether the concentrations of nitrogen dioxide and particulate matter in the Netherlands meet the European air quality standards. The concentrations of both substances are measured along roads. The concentration of particulate matter is also measured in the vicinity of livestock farms. The results indicate to the authorities whether they are on track to comply with the European limit values and make it possible for the authorities to take additional measures where necessary. In this report, RIVM looks back on the year 2023 and looks ahead.

In 2023, the Netherlands almost complied with the European particulate matter limit values for road traffic. The limit values were only exceeded along a small, 100-metre stretch of road near Velsen. The Netherlands complied with the European nitrogen dioxide limit values for road traffic. In areas with intensive livestock farming, the limit values for particulate matter were exceeded at 6 residential locations – 13 fewer than in 2022.

The concentrations of nitrogen dioxide and particulate matter were much lower in 2023 than in 2022. For a large part, this was due to the considerable rainfall and higher wind speeds in 2023. These factors have the effect of ‘diluting’ the concentrations of these substances. In addition, the authorities supplied additional data, for example on new or renewed permits for livestock farming.

Air quality is expected to improve further in the coming years as traffic, industry and livestock farming are expected to emit less nitrogen dioxide and particulate matter. One reason for this is that older cars are replaced every year with newer, cleaner cars, which emit less or even zero nitrogen oxides.
Nevertheless, the limit values are expected to be exceeded more often in future due to the coming into force of new, stricter European limit values for particulate matter and nitrogen dioxide in 2030. This expectation is based on a test using these new limit values. RIVM will examine this further in its next report.

Air Quality Monitoring succeeds the monitoring that took place within the framework of the National Air Quality Cooperation Programme (Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit, NSL), which ended with the introduction of the Environment and Planning Act on 1 January 2024.

Uitgever

Instituut
Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu RIVM

Resterend

Grootte
292 kb