Adolescenten

29,6 procent

van de leerlingen in het voortgezet onderwijs (12 t/m 16 jaar) had mentale problemen in de afgelopen 6 maanden 

Verslagjaar: 2023
Bron: PEIL-VO, Trimbos-instituut

Indicatorbeschrijving 2

Dit cijfer betreft het percentage mensen dat mentale problemen heeft aan de hand van 20 stellingen over hun gedrag en gevoelens in de afgelopen 6 maanden volgens de Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ).

Geslacht

Sla de grafiek Mentale problemen over en ga naar de datatabel

Van de jongens in het voortgezet onderwijs (12 t/m 16 jaar) had 20,9% mentale problemen in de afgelopen 6 maanden. Voor meisjes was dit 38,3%.

Opleidingsniveau

Sla de grafiek Mentale problemen over en ga naar de datatabel

Het percentage leerlingen in voortgezet onderwijs (12 t/m 16 jaar) met mentale problemen in de afgelopen 6 maanden varieert tussen opleidingsniveaus van 22,2% (vwo voorbereidend wetenschappelijk onderwijs (voorbereidend wetenschappelijk onderwijs)) tot 37,8% (vmbo-b).

Bron
PEIL-VO Trimbos-instituut
Verslagjaar 
2023
Laatste update gegevens
5 september 2024
Updatefrequentie
Elke 4 jaar

Trend

Sla de grafiek Mentale problemen over en ga naar de datatabel

Het percentage leerlingen in het voortgezet onderwijs (leerjaar 1 t/m 4) met mentale problemen varieert in de periode 2005-2013 van 14,6% (2009) tot 20,9% (2021). 

Het percentage leerlingen in het voortgezet onderwijs (leeftijd 12 t/m 16 ) met mentale problemen varieert in de periode 2017-2023 van 19,7% (2017) tot 30,5% (2021).

*Tot en met 2013 werd het HBSC Health Behaviour in School-aged Children (Health Behaviour in School-aged Children)-onderzoek uitgevoerd in leerjaar 1 t/m 4 van het voortgezet onderwijs. Vanaf 2017 bevatten de trend gegevens van alle scholieren van 12 t/m 16 jaar op het voortgezet onderwijs

 

Bron
2001-2021: HBSC-VO, Universiteit Utrecht, Trimbos-instituut en SCP 2023: PEIL-VO, Trimbos-instituut
Verslagjaar t/m
2023
Laatste update gegevens
24 oktober 2024
Updatefrequentie
Elke 4 jaar, vanaf 2021 elke 2 jaar

Het percentage dat mentale problemen heeft, gemeten met de Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ), die ontworpen is om mentale problemen bij kinderen en jongeren te meten aan de hand van 20 stellingen met 3 antwoordcategorieën variërend van (0) ‘niet waar’ tot (2) ‘zeker waar’. Deze indicator betreft de totale probleemschaal: emotionele problemen, gedragsproblemen, hyperactiviteit/aandachtsproblemen en problemen met leeftijdgenoten.