Met bijna 8.000 deelnemers is de zombie-epidemie game een enorm succes geworden. Massaal deden festivalgangers mee met de speciale app om elkaar virtueel te besmetten.
“Dit overtreft onze verwachtingen”, aldus Chris Elschot, projectleider van GGD (Gemeentelijke Gezondheidsdienst) Flevoland. “We hoopten op 1.000 spelers maar het aantal is nu bijna acht keer zoveel geworden. Dat is een ongelofelijk getal en levert ons een gigantische hoeveelheid data op voor ons verdere onderzoek.”
In totaal hebben we dertien speelrondes georganiseerd tijdens de drie festivaldagen. Op een dashboard en een live-stream kon men zien hoe snel de infectie zich verspreidde. “De uitvoering ging boven verwachting goed. Het was bijzonder om te zien hoe er eerst clusters van zombies ontstonden, die door mensen die gingen lopen, uiteindelijk met elkaar verbonden werden”, zegt Rob Tieben van Games For Health Projects. Deze game-ontwikkelaar heeft speciaal voor het epidemie-onderzoek van Lowlands Science deze game en app gebouwd.
Don Klinkenberg van het RIVM: “We hebben al modellen die we gebruiken om te voorspellen hoe een epidemie zal verlopen. We gebruiken de aantallen patiënten in de tijd om contactpatronen tussen mensen in te schatten en daarmee te voorspellen hoe de epidemie verder zal verlopen. Maar we zien nooit echt wie nu wie besmet. In dit spel zagen we het voor onze ogen gebeuren! Met de data van de LowlandZ App kunnen we nu kijken wanneer onze modellen goed werken en waarom voorspellen soms niet goed lukt.”
SuperZombies
Binnen de deelnemers van de Zombiegame is een aantal spelers uitgenodigd om als SuperZombie deel te nemen aan een aanvullend onderzoek. Deze deelnemers kregen het gehele weekend van Lowlands een wearable mee om hun activiteiten (aantal stappen, afgelegde km (kilometer)'s) en hoeveelheid slaap te meten.
“De deelnemers waren erg enthousiast over deelname. Ze hadden namelijk zelf ook inzicht in hoeveel kilometers ze aflegden, gemiddeld een halve marathon op een dag, en daarnaast zag men ook hoeveel minuten ze hadden geslapen” licht Irene Harmsen van GGD Amsterdam toe. “We gaan deze data analyseren en kijken of muzieksmaak van de deelnemers invloed heeft gehad op de hoeveelheid bewegen en slaap, dus of de rockers harder rocken dan de dancers, dancen” vult Maartje van Stralen van Vrije Universiteit Amsterdam aan.
Grote hoeveelheid kennis en ervaring samengebracht
GGD Flevoland, GGD Amsterdam, Vrije Universiteit Amsterdam, RIVM en de app-ontwikkelaar Games For Health Projects kijken met grote tevredenheid terug op dit experiment. De samenwerking binnen het consortium heeft een grote hoeveelheid kennis en ervaring samengebracht over nieuwe manieren van gezondheidsonderzoek.
In de komende periode worden alle data geanalyseerd en gebruikt voor verder wetenschappelijk onderzoek naar de verspreiding van infectieziekten en epidemieën.