In 2013 worden opnieuw activiteiten georganiseerd om jongeren weerbaar te maken tegen seksueel grensoverschrijdend gedrag. Ook is er aandacht voor de ondersteuning van ouders in de seksuele opvoeding van hun pubers.
Promotie Can you fix it?, NO or GO! en Sense
Sinds 4 november wordt onder jongeren online promotie gemaakt
voor de serious game Can you fix it? en de weerbaarheidsgame NO or GO! Beide games worden via www.sense.info
dagelijks door jongeren gespeeld. In de ‘campagnemaand’ worden deze
games extra onder de aandacht gebracht in de hoop hier structureel
meer jongeren naartoe te krijgen. Van de game NO
or GO! is ook een app-versie voor smartphones beschikbaar.
Regiopakket ‘Wat voor type ben jij?’
Om de campagne regionaal uit te voeren, is een gratis regionaal
campagnepakket voor GGD (Gemeentelijke Gezondheidsdienst)'en
beschikbaar. Dit pakket bevat materialen waarmee eenvoudig een
korte actie opgezet kan worden onder bijvoorbeeld scholieren. De
actie is een offline versie van NO or GO,
een preview! Door jongeren uitgedeelde kraskaarten te laten
invullen komen ze erachter wat voor type zij zijn, bijvoorbeeld een
‘casanova’. Vervolgens kunnen ze dit profiel vast laten leggen in
een tattoo en krijgen ze een gadget mee. Doel is nadenken over
eigen wensen en grenzen en verwijzen naar NO or
GO!
Ouderondersteuning portal Hoe pak jij dat aan?!
Ouders spelen een grotere rol in het leven van pubers dan ze
denken. Soa Aids Nederland en Rutger WPF (World Population Foundation) hebben samen
met het Trimbos-instituut, Voedingscentrum, Pharos en VeiligheidNL
het portal Hoe pak jij dat aan verbreed. Ouders kunnen hier tips en
tools vinden om hun kinderen weerbaar te
maken tegen groepsdruk en ze te ondersteunen bij het maken van
gezonde keuzes. Een nieuwe, bredere versie van het portal www.hoepakjijdataan.nl
met opvoedtips over de thema’s alcohol, roken, drugs, seksualiteit,
voeding en veiligheid wordt in november gelanceerd. De website
uwkindenseks.nl maakt
hier onderdeel van uit.
Toolkits publiekscommunicatie
De informatie in de toolkits voor publiekscommunicatie is
bedoeld voor iedereen die voorlichting geeft over ziekte en zorg.
De inhoud van de toolkits bestaat uit kant-en-klare
voorlichtingsproducten en/of halffabricaten. De informatie is
afkomstig van het RIVM en
partners in de publieke gezondheid.
Vragen, ideeën of opmerkingen over de actie?
Laat het ons weten:
Wijnand: wvanderwerf@soaaids.nl
Marianne: m.cense@rutgerswpf.nl