Het RIVM zet sinds eind vorig jaar de toevoegingen aan tabaksproducten op de website tabakinfo.nl. Het gaat daarbij om uitgebreide informatie over additieven in tabaksproducten per merk en type. Dit jaar onderzoekt het RIVM de effecten die deze informatie heeft op het rookgedrag van de Nederlanders.
In aanloop daarnaartoe heeft het RIVM op een rij gezet wat tot
nu toe bekend is over het effect van productinformatie op de
attitude van rokers. Tot nu toe heeft alleen Australië onderzocht
welke effecten de bekendmaking van deze informatie op consumenten
heeft. Volgens dit onderzoek vinden respondenten dat ze recht
hebben op de informatie; ze beroepen zich op 'the right to
know'. Op basis van de informatie denken consumenten echter
niet dat roken slechter is dan ze al dachten. Sommige rokers die
deelnamen aan het onderzoek dachten zelfs dat tabaksproducten
waaraan relatief weinig- of natuurlijke ingrediënten zijn
toegevoegd, minder schadelijk zijn dan andere.
Uit het onderzoek blijkt ook dat consumenten vooral behoefte hebben
aan informatie over gezondheidseffecten van de additieven. In
tegenstelling tot Australië levert Nederland deze informatie wel,
namelijk door middel van factsheets met informatie over de invloed
van het additief op de aantrekkelijkheid, verslavendheid en
giftigheid van roken. Nederland doet dit voor de veertien meest
toegevoegde ingrediënten.
Sommige landen, waaronder ook Australië, vrezen dat consumenten de
website met informatie over additieven onterecht gebruiken om
minder schadelijke tabaksproducten te selecteren. Om deze reden
geven deze landen weinig ruchtbaarheid over additieven in
tabaksproducten. Door het gedragsonderzoek dat het RIVM nu gaat
doen in opdracht van staatssecretaris Martin van Rijn (VWS (Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport)) moet
duidelijk worden op welke manier de Nederlandse consumenten door de
informatie op de website worden beïnvloed in hun mening over het
gevaar van roken.