27. Praktijkverhalen over het al dan niet voldoende aanwezig zijn van ondersteuningsaanbod in zorgtaken voor mantelzorger
Olga
Bron: Mijnkwaliteitvanleven.nl
Beschrijving
Een groot deel van de mantelzorgers geeft aan bekend te zijn met het ondersteuningsaanbod voor mantelzorgers. Het landelijk initiatief Mijnkwaliteitvanleven.nl verzamelt verhalen en ervaringen van mensen met een chronische aandoening of beperking, ouderen en mantelzorgers over hun dagelijks leven. Mantelzorger Olgavertelt over ervaringen in de (mantel)zorg voor haar moeder (95):
“Met mijn jongste zus regel ik de directe mantelzorg voor onze 95-jarige moeder. Dankzij een goede afstemming met het professionele zorgteam en met ondersteuning van mijn andere twee zussen en broer, kan zij in haar woonzorgappartement blijven wonen. (…) Ze gaat nu vier dagen per week naar de dagbesteding. Ze heeft het daar naar haar zin, het geeft structuur aan haar dagen. De begeleiders daar stimuleren haar in wat ze kan en wat er bij haar past. Verder hebben we met de zorgmedewerkers die bij haar thuis komen afgesproken dat ze iedere ochtend met mijn moeder haar agenda doornemen, ook al staat er tegenwoordig niet meer zoveel in.
De zorg komt graag bij haar en signaleert of de situatie nog houdbaar is. Via het digitale zorgdossier kunnen we de rapportages van zorgmedewerkers lezen en zelf ook berichten toevoegen. Over kleinere, praktische zaken communiceren we via een schriftje op de keukentafel en via briefjes. En aan de binnenkant van de voordeur heb ik een A4’tje gehangen met de vraag om de telefoon altijd binnen handbereik van mijn moeder te leggen. Als de telefoon gaat, komt ze namelijk automatisch in beweging om zo snel mogelijk op te nemen en is de kans groter dat ze valt.
We zijn met vijf kinderen en hebben de mantelzorg zo verdeeld, dat we doen wat bij ons past. We wonen verspreid over het land en houden ieder jaar broer- en zussenoverleg op een centrale locatie. Mijn jongste zus en ik zijn om beurten op dinsdag bij mijn moeder, zelf ben ik er ook nog iedere donderdagmiddag. We doen de was en boodschappen, koken voor twee dagen, regelen de verdere maaltijdplanning en maken afspraken met bijvoorbeeld de tandarts.(…). Normaal gesproken zorgen we dat er beide weekenddagen bezoek komt, meestal van onze andere zussen en broer, soms een kleinkind. Tijdens de lockdown waren mijn jongste zus en ik de enige die er kwamen, naast de zorg. Ik nam toen ook het poetsen over van de hulp. (…) Zoals het nu gaat, heeft mijn moeder nog wel kwaliteit van leven. Ze is blij met alles wat je voor haar doet en geniet van ieder bezoekje”
Aansluiting Programma Langer Thuis
Deze indicator is illustratief voor het belang van actielijn 2: Mantelzorgers en vrijwilligers in zorg & welzijn.
Referenties
Mijnkwaliteitvanleven.nl. Met (de) zorg samenwerken – Olga (64). 15-9-2020 (bewerkt).