Vandaag start de landelijke campagne: “Laten we het eens over BMHK (baarmoederhalskanker) hebben. Heb jij het uitstrijkje of de zelftest al #gedaan?” Hiermee vragen het RIVM, Bevolkingsonderzoek Nederland en KWF (Koningin Wilhelmina Fonds voor de Nederlandse Kankerbestrijding) voor het eerst samen aandacht voor het bevolkingsonderzoek baarmoederhalskanker. Meer aandacht is nodig omdat het aantal deelnemers de laatste jaren terugloopt.
Het aantal deelnemers is het laagst in de groep 30 – tot 34-jarigen. Dat is een zorgelijke ontwikkeling. In deze groep heeft 20,2% HPV. Ook praat 1 op de 3 vrouwen uit deze leeftijdsgroep niet over het bevolkingsonderzoek omdat ze dit moeilijk vindt of er te weinig over weet. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van Bevolkingsonderzoek Nederland.
De juiste kennis en een goed gesprek
Spanning en angst zorgt voor de meeste twijfel over deelname aan het bevolkingsonderzoek. Deze angst is er voor het uitstrijkje zelf en voor de uitslag. De juiste kennis en een goed gesprek over ervaringen met het uitstrijkje en de zelftest kan vrouwen steun bieden en de angst mogelijk verminderen. Bevolkingsonderzoek Nederland, het RIVM en KWF (Koningin Wilhelmina Fonds voor de Nederlandse Kankerbestrijding) roepen daarom op om het gesprek aan te gaan. Zij doen dit samen met vrouwen die hun ervaringen delen via social media, podcasts en het platform bmhk.nl en met een social mediacampagne.