CPT (Commissie voor Praktische Tuberculosebestrijding) | richtlijnen kwaliteit | gepubliceerd 14 februari 2025
Een algemene definitie van kwaliteit is de mate waarin een product, dienst of proces voldoet aan de gestelde eisen, verwachtingen en normen. Zorgaanbieders dienen zorg aan te bieden van goede kwaliteit en goed niveau a) die in ieder geval veilig, doeltreffend, doelmatig en cliëntgericht is, tijdig wordt verleend, en is afgestemd op de reële behoefte van de cliënt; b) waarbij zorgaanbieders en zorgverleners handelen in overeenstemming met de op hen rustende verantwoordelijkheid, voortvloeiende uit de professionele standaard en de kwaliteitsstandaarden; en c) waarbij de rechten van de cliënt zorgvuldig in acht worden genomen en de cliënt ook overigens met respect wordt behandeld (Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz). Kwaliteit van zorg gaat dus niet alleen om de medische deskundigheid, maar ook om hoe de zorg wordt geleverd en ervaren door de patiënt. Kwaliteitsbeleid heeft een voortdurende borging en verbetering van de kwaliteit als doel.
De CPT (Commissie voor Praktische Tuberculosebestrijding) stelt een groot deel van de professionele richtlijnen en protocollen vast die in de tuberculosebestrijding worden gebruikt. Hiervoor wordt ook wel de term Regelgeving Praktische Tuberculosebestrijding (RPT) gehanteerd. Richtlijnen, protocollen en werkinstructies worden gepubliceerd op www.rivm.nl/cpt en op de besloten website MijnCPT.
Voor de afdelingen tuberculosebestrijding van GGD (Gemeentelijke Gezondheidsdienst)’en en de daar werkende professionals is het Kwaliteitsprofiel Tuberculosebestrijding opgesteld gericht op kwaliteitsborging. In het Kwaliteitsprofiel zijn ook de opleidings- en registratie-eisen van de beroepsgroepen en de kwaliteitsnormen vastgesteld voor het (minimum) aantal verrichtingen, dat de beroepsgroep jaarlijks moet doen om deskundigheid te behouden.
Op verschillende manieren wordt de kwaliteit van zorg getoetst, bewaakt en verbeterd.
- De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ (Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd)) bewaakt de kwaliteit van de zorg door toezicht te houden op de naleving van wet- en regelgeving, maar ook door bezoeken aan instellingen.
- Voor de infectieziektebestrijding, inclusief de tuberculosebestrijding, zijn certificatieschema’s ontwikkeld door de stichting Harmonisatie Kwaliteitsbeoordeling in de Zorgsector (HKZ). Een onafhankelijke instelling beoordeelt periodiek de processen en procedures. Indien deze voldoen aan de eisen dan wordt het HKZ-certificaat afgegeven.
- De landelijke visitatiecommissie (LVC) is een commissie onder de verantwoordelijkheid van de Stuurgroep Landelijke Governance van GGD GHOR Nederland (Gemeentelijke / Gemeenschappelijke GezondheidsDienst – Geneeskundige HulpverleningsOrganisatie in de Regio) en voert eenmaal per 4 jaar een visitatie uit van elke REC. Tijdens deze visitaties is de implementatie van landelijke richtlijnen een vast onderdeel van bespreking. Eenmaal per visitatiecyclus worden geaggregeerde gegevens en gesignaleerde knelpunten in de CPT besproken.