Groei digitale zorg vlakte af in 2023 De stijging in het gebruik van digitale zorg door zorgverleners vlakte in 2023 af. Dit komt vooral doordat bepaalde digitale middelen in 2022 al door de meeste zorgverleners gebruikt werden.
Meer zorgverleners zien meerwaarde van digitale zorg Meer zorgverleners kijken positief aan tegen de mogelijkheden van digitale zorg (e-health). Dat blijkt uit de jaarlijkse E-healthmonitor van het RIVM, Nivel en het National eHealth Living Lab (NeLL).
Gebruik digitale zorg neemt toe maar is nog lang niet altijd effectief In alle zorgsectoren wordt in 2021 meer gebruikgemaakt van digitale zorg (e-health) dan in 2019. Dit komt mede door corona.
Milieurisico’s door sommige diergeneesmiddelen Restanten van geneesmiddelen voor dieren kunnen in het water, de bodem en de mest van grazers terechtkomen.
Geen gezondheidsrisico’s door bodemverontreiniging met benzeen door kleine gaslekken In Nederland ligt een gasnet in de bodem dat vele tienduizenden kilometers lang is waarbij regelmatig kleine lekkages in de gasleidingen worden gevonden.
Rekenmodel voor chemische stoffen ‘Simplebox’ aangepast Het RIVM heeft het SimpleBox rekenmodel, waarmee wordt berekend aan welke concentraties chemische stoffen mens en milieu blootstaan, geüpdatet op basis van de nieuwste wetenschappelijke inzichten.
Nieuwe methode voor beoordelen ecotoxicologische studies Het RIVM heeft een methode ontwikkeld om beter gebruik te kunnen maken van openbare wetenschappelijke literatuur bij de beoordeling van de effecten van chemische stoffen op waterorganismen.
Advies voor aanpassing bodemnormen arseen, nikkel en DDT/drins Het RIVM heeft voor een aantal bestrijdingsmiddelen en metalen onderzoek gedaan naar de bodemnormen.
Doorvergiftiging onderbelicht bij ecologische beoordeling bodemverontreiniging Via doorvergiftiging in de voedselketen kunnen chemische stoffen soms een groter risico vormen voor de ecologie dan door het directe effect op organismen.
Geoweek: Leerlingen boren in RIVM-grond Van 18 tot en met 22 mei is er de ‘Geoweek’ voor leerlingen uit het voortgezet- en basisonderwijs.