De hoeveelheid geluid van vliegtuigen kan grote invloed op je welzijn hebben. Vooral als je dichtbij een luchthaven of vliegroute woont. In Nederland is er veel te doen over vliegtuiggeluid. Dit is begrijpelijk. De luchtvaart is belangrijk voor onze economie en de bereikbaarheid van en naar andere landen. Tegelijkertijd vindt het meeste vliegverkeer plaats in gebieden waar mensen wonen en leven. Vlakbij steden, dorpen en landelijke gebieden. Hierdoor zijn er veel verschillende belangen.

Meer uitleg over Geluid (video)

Deze animatie informeert over de Programmatische Aanpak Meten Vliegtuiggeluid, waarmee het RIVM samen met andere kennisinstellingen de mogelijkheden en beperkingen van metingen en berekeningen omtrent vliegtuiggeluid onderzoekt.

VOICE-OVER: "Er is in Nederland veel aandacht voor vliegtuiggeluid."

Een vliegtuig vliegt over Nederland.

VOICE-OVER: "Omwonenden van luchthavens en mensen die vlak bij vliegroutes wonen willen dat het geluid niet alleen wordt berekend, maar dat er ook meer wordt gemeten. De overheid maakt daar nu werk van."

Het logo van de Rijksoverheid verschijnt.

Beeldtekst: Programmatische Aanpak Meten Vliegtuiggeluid

VOICE-OVER: "Maar het op een goede manier meten van vliegtuiggeluid is niet eenvoudig. Er moet met veel factoren rekening worden gehouden en er zijn verschillende manieren om dit te doen. Daarom voert het RIVM, samen met andere kennisinstellingen, een onderzoek uit. Metingen hebben voordelen en nadelen, net als berekeningen. We willen inzicht geven in de mogelijkheden en beperkingen van metingen en berekeningen. Ook onderzoeken we hoe metingen en berekeningen elkaar kunnen versterken. De volgende factoren spelen een rol bij het meten en berekenen van vliegtuiggeluid:..."

Beeldtekst:
Vliegtuiggeluid meten en berekenen
FACTOREN
- Bron van het geluid
- Verspreiding van het geluid
- Ontvangst van het geluid

VOICE-OVER: "Allereerst is er het vliegtuig zelf, de bron van het geluid. De hoeveelheid geluid is afhankelijk van de hoogte en de snelheid van het vliegtuig en de afstand tot de waarnemer. Het is ook afhankelijk van het type vliegtuig. Hoeveel motoren worden gebruikt en van welk type? Waar bevinden de motoren zich? Wat is het gewicht van het toestel? En leveren de motoren veel vermogen zoals tijdens het opstijgen, of minder vermogen zoals tijdens het dalen? Beweegt het vliegtuig in de richting van de waarnemer of daar vandaan? Maakt het vliegtuig een bocht of vliegt het juist rechtdoor? Ook de verspreiding van het geluid door de lucht is van belang: verschillende weersomstandigheden zoals wind, luchtvochtigheid en temperatuur beïnvloeden het gemeten geluid. Ook de toonhoogte van het geluid verandert bij verspreiding in de lucht. Hoge tonen worden eerder gedempt dan lage. Als laatste is natuurlijk de ontvanger zelf van belang, de waarnemer, of de microfoon. Staan die in een bebouwde omgeving, dan kan geluid worden weerkaatst en dus versterkt. Of het geluid kan juist worden afgeschermd en dus verzwakt. Dat geldt ook voor de bodem. Een zachte bodem zoals een grasveld dempt het geluid meer dan een harde ondergrond zoals bestrating."

Beeldtekst:
Vliegtuiggeluid meten en berekenen
FACTOREN
- Bron van het geluid
- Verspreiding van het geluid
- Ontvangst van het geluid

VOICE-OVER: "Door rekening te houden met al deze factoren weten we beter hoe goed en betrouwbaar een meting is. En voor welke doelen we deze het beste kunnen gebruiken, bijvoorbeeld voor het verbeteren van de berekeningen. Zo streven we ernaar om tot gegevens te komen die voor iedereen betrouwbaar en herkenbaar zijn. Gegevens waarmee burgers goed worden geïnformeerd en de overheid onderbouwde beleidskeuzes kan maken."

Het logo van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu - Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport verschijnt.

VOICE-OVER: "Meer weten? Kijk voor meer informatie op vliegtuiggeluid.nl."

Beeldtekst: Meer weten? Kijk voor meer informatie op vliegtuiggeluid.nl

Hoe bespreek je vliegtuiggeluid?

Voor het goed bespreken van vliegtuiggeluid, vinden we een aantal dingen belangrijk:

  • Duidelijke afspraken over hoe je vliegtuiggeluid meet en berekent. Zodat iedereen dezelfde taal spreekt.
  • Iedereen begrijpt over welke gegevens het gaat. Zodat je geen appels met peren vergelijkt.
  • De metingen en berekeningen van vliegtuiggeluid behoren een betrouwbaar en natuurgetrouw beeld te geven. Zodat de resultaten van de metingen en berekeningen goed weergeven wat je precies hoort als er vliegtuigen overvliegen.

Meten en berekenen van vliegtuiggeluid

Vanuit de Programmatische Aanpak van het Meten van Vliegtuiggeluid geeft het RIVM begrijpelijke informatie over vliegtuiggeluid. We onderzoeken daarnaast hoe het meten en berekenen van vliegtuiggeluid elkaar kunnen versterken. Deze informatie stellen we beschikbaar aan omwonenden van luchthavens en mensen die vlakbij vliegroutes wonen.
Lees meer over Wetten en regels voor vliegtuiggeluid en de Effecten van vliegtuiggeluid op mensen.

Download de infographic 'Meten en berekenen vliegtuiggeluid'

meten en berekenen vliegtuiggeluid

Let op: Eind december 2024 is de informatie van vliegtuiggeluid.nl gemigreerd naar rivm.nl. Vliegtuiggeluid.nl is gearchiveerd op Archiefweb.