RIVM stelt voor meer onderzoek te doen naar blootstelling aan laagfrequent geluid Het RIVM stelt voor om in Nederland meer onderzoek te doen naar de blootstelling aan laagfrequent geluid (LFG) en de (gezondheids)effecten daarvan.
Bepaling gelijkwaardigheidscriteria Schiphol niet transparant en deels gebaseerd op verouderde gegevens Bij het bepalen van de ernstige geluidhinder en slaapverstoring rond Schiphol wordt deels uitgegaan wetenschappelijke kennis die aan actualisatie toe is.
Nederlandse versie literatuurstudie gezondheidseffecten windturbines Op 29 oktober 2020 publiceerde het RIVM een overzicht en analyse van alle relevante internationale literatuur over de effecten die windturbines hebben op de gezondheid van omwonenden.
Advies: continueer gezondheidsonderzoek bij omwonenden landbouwpercelen Mensen die binnen 250 meter van landbouwpercelen wonen waar bestrijdingsmiddelen worden gebruikt, hebben gemiddeld niet méér gezondheidsproblemen dan mensen met geen of weinig landbouwpercelen in de buurt.
Overzicht van literatuur over gezondheidseffecten geluid windturbines Heeft het geluid van windturbines negatieve effecten op de gezondheid van omwonenden? Het Zwitserse Federale Milieubureau vroeg het RIVM de literatuur op een rij te zetten die daarover verscheen tussen 2017 en medio 2020.
Onderzoek afname verkeersgeluid tijdens intelligente lockdown Het RIVM onderzocht met geluidmetingen hoeveel minder verkeersgeluid er was tijdens de intelligente lockdown. Het geluid van snelwegen bleek gemiddeld 4 decibel (dB) lager te zijn.
Trillingen door treinen nu beter voorspelbaar Het RIVM heeft een rekenmodel ontwikkeld waarmee de verwachte trillingsniveaus veroorzaakt door treinen berekend kunnen worden.
Factoren voor invloed op geluid langs rijkswegen en het spoor onderzocht Verschillen tussen berekend geluid en gemeten geluid langs rijkswegen komen vooral voort uit de rekenmethodiek. Ze zijn grotendeels te verklaren door de wijze waarop de betrokken rekenmethode omgaat met factoren als de effecten van autobanden en de staat van het wegdek.
Veranker gezondheidsverbetering in beleid voor omgevingsgeluid Gezondheidsschade door omgevingsgeluid geluid doet zich eerder voor dan tot nu toe werd aangenomen.
Meten, berekenen en beleven van vliegtuiggeluid Omwonenden van luchthavens willen graag dat vliegtuiggeluid gemeten wordt, en niet alleen maar berekend. Er is veel maatschappelijke druk om hier snel mee te starten.