Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is in 2018 een programma gestart voor het verbeteren van berekeningen en de metingen van vliegtuiggeluid: Programmatische Aanpak van het Meten van Vliegtuiggeluid (PAMV).

Aanleiding onderzoek naar vliegtuiggeluid en hinderbeleving

Geluid van vliegverkeer is in Nederland een belangrijke oorzaak van geluidhinder. Alleen wegverkeer, burengeluid en bouw- en sloopactiviteiten leveren meer hinder op. De vergunningverlening en de handhaving voor vliegtuiggeluid zijn gebaseerd op berekeningen. Omwonenden willen dat vliegtuiggeluid ook wordt gemeten en niet alleen berekend. Rond de meeste luchthavens in Nederland worden wel geluidmetingen gedaan, maar die hebben alleen een informatieve functie.

Doel PAMV

Het doel van PAMV was om ervoor te zorgen dat de informatie over de manier waarop vliegtuiggeluid wordt gemeten en berekend voor iedereen betrouwbaar en herkenbaar is. Die informatie vormt de basis voor onderbouwde beleidskeuzes.

Verkenningsfase

In 2018 en 2019 hebben het RIVM, het NLR Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium (Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium) en het KNMI Koninklijk Nederlands Meteorologisch Instituut (Koninklijk Nederlands Meteorologisch Instituut) onderzocht hoe het meten en berekenen van vliegtuiggeluid beter kan en hoe het bepalen van hinderbeleving van burgers op de meest recente inzichten kan worden gebaseerd. Ook is onderzocht  hoe beter gecommuniceerd kan worden over deze onderwerpen. Daarnaast keken ze hoe het draagvlak voor de werkwijze van de overheid rondom vliegtuiggeluid vergroot kan worden. De resultaten van deze verkenning staan in het rapport ‘Vliegtuiggeluid: meten, rekenen en beleven. Een verkenning van wensen en ontwikkelopties’. In dit rapport staan ook 7 aanbevelingen, die in de volgende fase van PAMV zijn uitgewerkt.

Uitwerkingsfase

De  7 aanbevelingen zijn uitgewerkt in de periode 2020 tot en met begin 2024. De resultaten van de uitwerkingsfase van PAMV zijn nu klaar. Om de communicatie over vliegtuiggeluid te verbeteren en informatie hierover op één centrale plek aan te bieden is de website www.vliegtuiggeluid.nl opgericht. Deze website is sinds 2021 online. Ook zijn in de loop van de uitwerkingsfase de volgende PAMV-rapporten gepubliceerd:

  • Nationale Meetstrategie. Kaders en inventarisatie meetsystemen
    Dit rapport beschrijft de criteria voor het meten van vliegtuiggeluid. De meetstrategie richt zich op 2 doelen: De huidige rekenmodellen valideren en betrouwbare informatie geven aan omwonenden van luchthavens. Met de kaders uit de nationale meetstrategie kunnen meetsystemen rond Nederlandse luchthavens consistent worden ingericht.

    In de meeste regio’s zijn de uitwerkingen van de nationale meetstrategie doorgevoerd. De regionale uitwerkingen zijn uitgevoerd voor de luchthavens Schiphol, Rotterdam The Hague Airport, Eindhoven Airport, Maastricht Aachen Airport en Groningen Airport Eelde. De regionale uitwerkingen zijn op de websites van de betreffende regionale overlegorganen geplaatst.

Realisatiefase

Een aantal activiteiten uit PAMV wordt na de uitwerkingsfase voortgezet. Dat zijn bijvoorbeeld onderzoek naar hinderbeleving, structurele validatie en het beheer van de website vliegtuiggeluid.nl. Meer informatie hierover staat in de Kamerbrief over voortgang meten en rekenen luchtverkeergeluid.

  • Vliegtuiggeluid.nl
    De website vliegtuiggeluid.nl is er voor iedereen die meer wil weten over vliegtuiggeluid en hoe je dat meet en berekent. De website bundelt de kennis die binnen PAMV is ontwikkeld. Een animatie geeft uitleg over het meten en berekenen van vliegtuiggeluid.
  • Hinderbeleving
    In 2022 is hinderonderzoek uitgevoerd om de hindercurves voor het jaar 2020 te bepalen. Dit onderzoek wordt herhaald voor het jaar 2024. De bedoeling is dat de hindercurves voortaan structureel en regelmatig worden bepaald.
  • Structurele validatie
    Het validatieonderzoek van het rekenmodel voor vliegtuiggeluid wordt ook structureel en met enige regelmaat herhaald. Het doel is om zo de kwaliteit van het rekenmodel te blijven monitoren. Ook kan bijvoorbeeld bekeken worden of door verbetering van het rekenmodel een vergroting van het toepassingsbereik van het model mogelijk is.