De officiële naam voor het verdrag voor vervoer van gevaarlijke stoffen over het spoor is: Règlement concernant le transport international ferroviaire desdiëthylstilbestrol is een kunstmatig vrouwelijk hormoon marchandises dangereuses (RIDRèglement concernant le transport international ferroviaire des marchandises dangereuses).

De kern van het verdrag is voor verpakte stoffen gelijk aan de kern van het ADN en het ADR. Het RIDRèglement concernant le transport international ferroviaire des marchandises dangereuses stelt specifieke constructie-eisen voor vaste tanks van ketelwagens waarin gevaarlijke stoffen worden vervoerd. De kwaliteitseisen voor het onderstel van de wagon wordt geregeld in andere internationale spoorwetgeving. Het RID telt 45 verdragspartners en is in afwijking van het ADRAccord européen relatif au transport international des marchandises Dangereuses par Route en het ADNAccord européen relatif au transport international des marchandises Dangereuses par voies de Navigation intérieures in beheer bij de Organisation Intergouvernementale pour les Transports Internationaux Ferroviaires (OTIFOrganisation Intergouvernementale pour les Transports Internationaux Ferroviaires).

Naast het RID moet het vervoer van gevaarlijke stoffen over het spoor voldoen aan andere nationale en internationale wetgeving. De Inspectie leefomgeving en transport heeft een actueel overzicht van deze wetten.

Het RIVMRijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu bereidt de vergaderingen voor het RID voor en verzorgt de Nederlandse inbreng tijdens de vergadering. De RIVM dossierhouder is het eerste aanspreekpunt voor het RID.

Meer informatie over de Nederlandse toepassing van het RID kunt u terugvinden op de website van de Rijksoverheid.