Er is grote overlap in de risicogroepen voor COVID-19 en hitte. Het gaat hierbij met name om:

  • Ouderen (>70 jaar);
  • Mensen met een chronische ziekte zoals hart- en/of luchtweg aandoeningen, suikerziekte en nieraandoeningen 
  • Mensen met overgewicht en
  • Dak- en thuislozen

Een van de symptomen van COVID-19 is koorts. Maar als het heet is kan een verhoogde lichaamstemperatuur ook komen door oververhitting. Je kunt achterhalen of er sprake is van oververhitting of koorts door minstens 30 minuten in een koele ruimte te rusten. 

  • Als de lichaamstemperatuur dan daalt, is er mogelijk sprake (geweest) van oververhitting. Doe rustig aan en blijf voldoende drinken.
  • Als de lichaamstemperatuur na 30 minuten nog steeds (even) hoog is, kan het koorts zijn.

U kunt zich laten testen op het coronavirus. Kijk voor meer informatie op de site van de Rijksoverheid.

Let op: behoort u tot een risicogroep of bent u ernstig ziek? Heeft u bijvoorbeeld hoge koorts of bent u benauwd? Bel uw huisarts, behandelend arts of de huisartsenpost. Bel bij een levensbedreigende situatie altijd 112.
 

Volg de adviezen en maatregelen op van de Rijksoverheid om de verspreiding van het nieuwe coronavirus tegen te gaan. Daarnaast worden de maatregelen vanuit het Nationaal Hitteplan geadviseerd:

  • Drink voldoende
  • Houd uzelf koel
  • Houd uw woning koel 
  • Zorg voor elkaar

Door hitte verliest je lichaam veel vocht door zweten. Daarnaast hebben ouderen een verminderd dorstgevoel. Zorg er dus voor dat je voldoende drinkt, ook als je geen dorst hebt. Je drinkt te weinig als je minder plast dan gebruikelijk of als de urine donker van kleur is. Matig het gebruik van alcohol.

Doe rustig aan, blijf in de schaduw en beperk lichamelijke inspanningen in de middag. Maak gebruik van de koelere ochtend en avond voor uw boodschappen of een wandeling. Vermijd hierbij wel drukte en houd voldoende afstand.

Maak tijdig gebruik van bijvoorbeeld zonwering, ventilatie en/of een airco. Zorg voor extra frisse lucht door het openen van ramen en/of deuren op tijdstippen dat het buiten koeler is, zoals ‘s avonds, ‘s nachts en ‘s ochtends vroeg. Doe dit wel op een veilige manier en geef inbrekers geen kans.

Continue ventilatie, 24 uur per dag, is belangrijk voor het verversen van de lucht en draagt bij aan een prettig en gezond binnenklimaat. Ook tijdens hitte en ook tijdens COVID-19. Door ventilatieroosters open te houden of ramen op een kier te zetten zorg je voor continue ventilatie. Door ramen en/of deuren te openen als het buiten koeler is dan binnen, kan er extra geventileerd worden. Ventileer ook de slaapkamer.

Ja. Op basis van de huidige inzichten zijn aanpassingen van ventilatiesystemen en airconditioners niet nodig om de verspreiding van het nieuwe coronavirus tegen te gaan. U kunt deze dus gewoon gebruiken om uw huis te koelen. Ook kunt u airconditioners gebruiken in gemeenschappelijke ruimten. Volg hierbij wel de geldende richtlijnen en onderhoudsinstructies van het systeem.

Voor persoonlijk gebruik in de thuis/gezinssituatie kun je een ventilator gebruiken om een verkoelende luchtstroom te creëren. Een bevroren waterflesje voor de ventilator zorgt voor nog meer koelte. 

Het is nog niet duidelijk of het gebruik van een ventilator in een gemeenschappelijke ruimte zorgt voor een grotere kans op besmetting. Uit voorzorg wordt daarom geadviseerd om enkel ventilatoren te gebruiken in gemeenschappelijke ruimten als er geen andere verkoeling mogelijk is, zoals door een goed onderhouden airconditioning. Let daarbij op dat de luchtstroom van de ventilator niet direct van de ene naar de andere persoon gaat.

Ook als we afstand houden in verband met de coronamaatregelen, kunnen we er voor elkaar zijn. Let daarom in deze periode bij warm weer extra op mensen in uw omgeving die hulp kunnen gebruiken, bijvoorbeeld met boodschappen doen. Ga een keer extra langs, of bel ze op. Vraag hoe het gaat en wat je kunt doen.

Als het te heet is in je woning en je hebt geen ruimte rond het huis, zoals een tuin of balkon, dan kun je het best verkoeling zoeken in de schaduw onder bomen in parken en bij water. Zorg hierbij wel voor voldoende afstand tot andere mensen. Als je wil gaan zwemmen, kijk dan eerst voor meer informatie over zwemwater op de webpagina : www.rivmRijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu.nl/coronavirus-covid-19/water.