Nieuws
Belangrijkste wijziging in rekenharten: rekenen met hellende geluidschermen
In de nieuwe versie van de rekenharten voor weg- en railverkeer kunnen ook hellende geluidschermen worden ingevoerd. Het rekenhart industrielawaai is gecorrigeerd voor het rekenen aan schermwerking met meerdere schermen en gevels.

Geluidmonitor 2023 gepubliceerd
Uit de Geluidmonitor 2023 blijkt dat verkeer op snelwegen in 2022 gemiddeld 2,3 decibel meer geluid maakte dan uit de berekeningen van Rijkswaterstaat bleek. Dit grote verschil tussen meten en berekenen bestaat al jaren. Het komt vooral omdat het effect van zogenoemde ‘stille banden’ niet blijkt uit de meetresultaten.

Vliegtuiggeluid: Richt vervolgonderzoek op hinder door piekgeluiden en het structureel valideren van berekeningen
Het RIVM publiceert 4 nieuwe onderzoeken in het kader van de Programmatische Aanpak Meten Vliegtuiggeluid (PAMV). Twee onderzoeken gaan over de kwaliteit van de metingen en berekeningen.

Gegevens in 3D-model geluid bijgewerkt tot 1 januari 2022
Het 3D-model voor geluid helpt de geluidexpert om het omgevingsgeluid te berekenen. De dataset van dit model is nu vernieuwd en bevat actuele gegevens tot 1 januari 2022.

Nieuw register voor geluidgegevens
Vanaf 1 januari 2024 is de Omgevingswet van kracht. In de wet staat dat er één centrale plek komt voor alle geluidgegevens. Dit is het Geluidregister, dat vanaf 1 januari onderdeel is van de Centrale Voorziening Geluidgegevens (CVGG).

Wegverkeer en buren belangrijkste bron voor hinder en slaapverstoring
Het RIVM onderzoekt elk jaar hoe mensen hun woonomgeving beleven. Er wordt gekeken naar ernstige hinder of verstoring van slaap door bijvoorbeeld geluid of trillingen. Maar ook hinder van geur of bezorgdheid om de luchtkwaliteit komen in dit onderzoek aan bod.
