Nieuws
Meer ernstige hinder en slaapverstoring door vliegtuiggeluid
Meer omwonenden van luchthavens in Nederland hadden in 2020 last van vliegtuiggeluid dan in 2002. Dat wil zeggen: bij dezelfde hoeveelheid geluid gaven meer omwonenden aan ernstige hinder en ernstige slaapverstoring te ervaren.

Resultaten Geluidmonitor 2021
RIVM-metingen laten zien dat het verkeer op snelwegen ook in 2020 meer geluid maakte dan Rijkswaterstaat berekende. Dit verschil van 3 decibel is even groot als in 2019. Wel waren door coronamaatregelen en de verlaging van de maximumsnelheid beide geluidniveaus in 2020 lager dan in 2019.
Nieuwe dataset 3D-model voor geluid
Voor berekeningen van omgevingsgeluid maakt een geluidexpert een 3D-model. Dit kan een behoorlijke klus zijn. Zeker het modelleren van de omgeving vergt veel aandacht.

Geluidsmetingen: verwachte geluidsreductie door stille banden blijft uit
Uit RIVM-metingen in 2019 blijkt dat het verkeer op snelwegen 3 decibel meer geluid maakt dan de berekeningen van Rijkswaterstaat aantonen. Dat staat in de Geluidmonitor 2020, de jaarlijkse praktijktoets die verplicht is vanuit de Wet milieubeheer.

RIVM stelt voor meer onderzoek te doen naar blootstelling aan laagfrequent geluid
Het RIVM stelt voor om in Nederland meer onderzoek te doen naar de blootstelling aan laagfrequent geluid (LFG) en de (gezondheids)effecten daarvan.

Bepaling gelijkwaardigheidscriteria Schiphol niet transparant en deels gebaseerd op verouderde gegevens
Bij het bepalen van de ernstige geluidhinder en slaapverstoring rond Schiphol wordt deels uitgegaan wetenschappelijke kennis die aan actualisatie toe is.
