Iedere activiteit met gevaarlijke stoffen brengt risico’s met zich mee. Om de risico’s van deze activiteiten voor de omgeving beter in beeld te brengen zijn er verschillende rekenpakketten voorgeschreven. Hieronder is meer informatie te vinden over deze rekenpakketten. 

Safeti-NL is het voorgeschreven rekenpakket voor het berekenen van de externe veiligheidsrisico's van milieubelastende activiteiten waar gevaarlijke stoffen worden gebruikt, verpakt, bewerkt of opgeslagen en voor chemicaliënleidingen en buisleidingen met aardolieproducten. Met Safeti-NL kun je bepalen of voldaan wordt aan de risiconormen zoals die zijn vastgelegd in de Omgevingsregeling en het Besluit kwaliteit leefomgeving (Bkl Besluit kwaliteit leefomgeving (Besluit kwaliteit leefomgeving )).

Aan de hand van een aantal invoergegevens, zoals de hoeveelheid gevaarlijke stof, de procescondities en de scenario's berekent Safeti-NL hoe de stof zich in de omgeving verspreidt, welke effecten optreden en hoe groot het risico voor de mens is. Het resultaat van een berekening bestaat uit effectafstanden en de plaatsgebonden risicocontouren. In het Rekenvoorschrift Omgevingsveiligheid staat beschreven hoe de risico’s berekend moeten worden. Ook kun je met Safeti-NL de aandachtsgebieden berekenen conform het Stappenplan bepalen aandachtsgebieden

Het rekenprogramma Safeti-NL is de specifieke, Nederlandse versie van het rekenprogramma Safeti ontwikkeld door DNV.

Voorgeschreven versie

De wettelijk voorgeschreven versie van het Safeti-NL rekenpakket in de Omgevingsregeling met ingang van 1 januari 2024 is versie 8 (uitgave 2021). Dit betreft Safeti-NL versie 8.3. Er is inmiddels een nieuwe, actuele versie beschikbaar, namelijk versie 8.8 van Safeti-NL (uitgave 2023). De belangrijkste verbeteringen ten opzichte van versie 8.3 betreffen de grafische uitvoer van aandachtsgebieden, verbeterde performance op het gebied van stabiliteit en snelheid, bug fixes en een geactualiseerde database met stofgegevens (DIPPR 2018). Ook zijn er verbeterde modellen geïntroduceerd voor fakkels van waterstofgas en de verspreiding van kooldioxide en andere zware gassen. Een volledig overzicht van de wijzigingen tussen Safeti-NL versie 8.3 en versie 8.8 is gegeven in de Release Notes van de versies 8.5 en 8.8. Het RIVM raadt aan de meest actuele inzichten te gebruiken om zo het inzicht te verkrijgen in de externe veiligheidsrisico’s. In 2024 wordt een consequentieonderzoek uitgevoerd naar Safeti-NL versie 8.8. De uitkomsten hiervan worden door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat betrokken bij besluitvorming over de (toekomstige) juridische status.

Met de invoering van Safeti-NL versie 8 ten opzichte van 6.54 zijn veel modelverbeteringen doorgevoerd, zoals beschreven in het rapport Technische en inhoudelijke beperkingen ten aanzien van SAFETI-NL 6.54. Een van de verbeteringen in Safeti-NL versie 8 is het kratermodel voor ondergrondse leidingen. Met dit kratermodel kunnen de risico’s van ondergrondse buisleidingen beter in kaart worden gebracht. Het RIVM heeft een verkennend onderzoek gedaan naar de consequenties van het toepassen van het kratermodel. Hieruit blijkt dat het kratermodel tot grotere risicocontouren en aandachtsgebieden leidt. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft daarom besloten op grond van rechtszekerheid de toepassing van het kratermodel vooralsnog niet wettelijk voor te schrijven voor andere gevaarlijke stoffen dan aardgas en waterstof. Het kratermodel is daarom nog niet voorgeschreven in deze versie van de Rekenmethode Omgevingsveiligheid. Het is wel mogelijk in Safeti-NL versie 8 te rekenen met het nieuwe kratermodel. Het RIVM adviseert om die mogelijkheid te gebruiken, om zo het technisch inhoudelijke inzicht te verkrijgen in de externe veiligheidsrisico’s van ondergrondse buisleidingen volgens de laatste stand van de wetenschap.

Het RIVM heeft een checklist ontwikkeld voor het beoordelen van risicoberekeningen met Safeti-NL 6.54 voor Bevi Besluit externe veiligheid inrichtingen (Besluit externe veiligheid inrichtingen)-inrichtingen. Deze is nog niet geactualiseerd naar Safeti-NL versie 8, maar biedt nog wel waardevolle informatie.

Safeti-NL aanvragen en installeren

Voor het installeren van het Safeti-NL rekenprogramma kun je de software downloaden van de DNV website. Je kunt hiervoor een account aanvragen via de helpdesk. Voordat je over Safeti-NL kunt beschikken, dien je een basiscursus te volgen. Als je op de hoogte gehouden wilt worden van het Safeti-NL cursusaanbod, dan kun jij je aanmelden voor de Safeti-NL cursusmailing. Meer informatie over de installatie van Safeti-NL en de basiscursus kun je vinden op de vragen en antwoorden pagina.

DNV ontwikkelt Safeti-NL versie 9.2. Aanvullend op eerdere Safeti-NL versies biedt Safeti-NL 9.2 de mogelijkheid om ook risicoberekeningen voor transportroutes en hogedrukaardgasleidingen uit te voeren. Hierbij is rekening gehouden met de wens tot vereenvoudiging, uniformering en harmonisatie van rekeninstrumenten voor berekeningen voor inrichtingen, buisleidingen en transportroutes (weg, water en spoor). Het RIVM werkt eveneens aan een aangepaste versie van het Rekenvoorschrift voor transport (Module III) en buisleidingen (Module V) voor het uitvoeren van risicoberekeningen met Safeti-NL 9.2. 

Er is een consequentieonderzoek voor Safeti 9.2 uitgevoerd. Hier zijn geen grote knelpunten uit naar voren gekomen. Safeti-NL 9.2 wordt per 1 januari 2025 door het ministerie van IenW Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat ) voorgeschreven voor alle activiteiten waarvoor nu al Safeti-NL voorgeschreven is. Op dinsdagochtend 3 december zal het RIVM een webinar organiseren om de verbeteringen in Safeti-NL 9.2 toe te lichten. Aanmelden kan via deze linkVoor het webinar wordt uitgegaan van basiskennis van Safeti-NL.

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat beslist later over de aanwijzing van Safeti-NL 9.2 voor de risicoberekeningen voor hogedrukaardgasleidingen en eventueel transportroutes. Tot die tijd zijn de aangewezen rekenpakketten (Safeti-NL voor inrichtingen en de overige buisleidingen en CAROLA Computer Applicatie voor Risicoberekeningen aan Ondergrondse Leidingen met Aardgas (Computer Applicatie voor Risicoberekeningen aan Ondergrondse Leidingen met Aardgas) voor hogedruk-aardgastransportleidingen in de Omgevingsregeling, RBMII RisicoBerekeningsMethodiek 2 (RisicoBerekeningsMethodiek 2 ) in de Regeling basisnet) leidend voor het bepalen van berekende aandachtsgebieden en het plaatsgebonden risico. Inzichten uit Safeti-NL 9.2 kunnen, voorafgaand aan de aanwijzing in de Omgevingsregeling, wel worden gebruikt om het wel of niet nemen van beschermende maatregelen nabij basisnetroutes of aardgastransportleidingen af te wegen en te onderbouwen. 

Vragen over Safeti-NL kunt u stellen via omgevingsveiligheid@rivm.nl. Meer informatie over Safeti-NL, licenties en cursussen is te vinden onder Vragen en antwoorden Omgevingsveiligheid | RIVM.

Voor Safeti-NL 9.2 zijn 6 instructievideo's beschikbaar. Deze zijn hieronder te bekijken. De onderwerpen van de video's zijn:

Heeft u na het kijken van deze instructievideo's nog vragen, dan kunt u deze stellen via de Helpdesk Omgevingsveiligheid.

Introductie Safeti-NL 9.2

Introductie Safeti-NL 9.2

Korte kennisclips over het gebruik van nieuwe functies binnen Safeti-NL 9.2. Intro Safeti-NL 9.2.

[Logo Rijksoverheid, Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu, ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Safeti-NL versie 9.2. Paul Uijt de Haag, RIVM.]

PAUL UIJT DE HAAG: Welkom bij deze kennisclip over Safeti-NL versie 9.2. In deze kennisclip laat ik u de belangrijkste wijzigingen zien ten opzichte van versie 8.8. Safeti-NL versie 9.2 wordt per 1 januari 2025 voorgeschreven in de Omgevingsregeling. Het toepassingsgebied van Safeti-NL versie 9.2 is beschreven in de End User License Agreement. Het is belangrijk deze End User License Agreement goed door te nemen. U kunt de End User License Agreement inzien tijdens het installeren van het rekenpakket en bij het eerste keer openen van het rekenpakket.

Het gebruik van Safeti-NL versie 9.2 is beperkt tot de omgevingsveiligheid, en wel het berekenen van het plaatsgebonden risico, het groepsrisico en de aandachtsgebieden. Het rekenpakket kan nu ook gebruikt worden voor het berekenen van de risico's van het vervoer van gevaarlijke stoffen en het berekenen van de risico's van de hogedrukaardgasleidingen. Wel kan het hele pakket alleen in Nederland gebruikt worden.

Zoals gezegd kunt u het rekenpakket nu ook gebruiken voor het berekenen van de risico's van het vervoer van gevaarlijke stoffen en het berekenen van de risico's van hogedrukaardgasleidingen. Er zijn daarom in Safeti-NL 9.2 een aantal workspaces aangemaakt voor deze modaliteiten. Bij het kiezen van de juiste workspace zorgt het rekenpakket ervoor dat de ontstekingskansen en de gebeurtenissenbomen automatisch goed zijn geselecteerd.

Er is ook functionaliteit toegevoegd aan Safeti-NL 9.2. Zo is het mogelijk om de FN-curve per kilometer te berekenen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen en voor buisleidingen, en is het mogelijk om parallelle routes te definiëren.

Ook aan de uitvoerkant is functionaliteit toegevoegd. Zo kunnen nu GeoJSON-bestanden worden uitgevoerd en is het mogelijk het brandaandachtsgebied in één keer te exporteren als omhullende effectcontour van de plasbrand en de fakkelbrand.

Ten slotte zijn er een aantal stofbestanden toegevoegd en zijn er ook vijf stofbestanden verwijderd. Dit laatste betreft met name stoffen waarvoor geen probitrelaties waren ingevoerd in versie 8.8. Tot zover een overzicht van de belangrijkste wijzigingen in versie 9.2. Voor een volledig overzicht verwijs ik u naar de releasenotes en naar de andere kennisclips.

(STILTE)

[Logo Rijksoverheid, Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu, ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Heb je vragen? Mail naar safeti-nl@rivm.nl. De zorg voor morgen begint vandaag.]

Aardgasbuisleidingen - introductie

Aardgasbuisleidingen - algemeen

Korte kennisclips over het gebruik van nieuwe functies binnen Safeti-NL 9.2. Buisleidingen deel 1.

YANNICK GEERTZEMA: Welkom bij de kennisclip 'aardgasbuisleidingen' in Safeti-NL 9.2. In deze kennisclip gaan we op basis van een leidingbestand een berekening uitvoeren voor aardgasbuisleidingen in Safeti-NL. Het leidingbestand is een bestand dat bij de operator kan worden opgevraagd en bevat alle leidinggegevens. Om een studie uit te voeren, gaat u naar 'Bestand', 'New Workspace' en moet u de juiste workspace selecteren. In dit geval 'Pipeline - Natural Gas'. Vervolgens moet u een scenario invoeren. Dit doet u door rechtermuisknop, 'Insert', 'Route for imported pipeline'. Dan opent zich een nieuw venster waarin u de instellingen van de import kunt invoeren. Allereerst een naam en daarna een operator. Bij de operator kiest u de juiste. Daarnaast het materiaal. Standaard is dit H-gas. U kunt ook een ander mengsel of materiaal invoeren. En er zijn standaardwaarden voor de temperatuur, de 'pumped inflow' en het grondtype. Deze kunt u naar wens aanpassen.

Daarna volgen drie parameters voor de import. Hiermee kan bijvoorbeeld het detailniveau van de import worden verhoogd. Dit heeft wel een effect op de rekentijd. Dan nog de 'event spacing'. In principe zou dat goed moeten gaan en hoeft u deze waarde niet aan te passen. Daarna kunt u het bestand openen en heeft u hier een fictief leidingbestand klaarstaan. Deze opent u. Dan krijgt u aan de onderkant te zien dat de import in dit geval gelukt is en krijgt u informatie over het originele leidingbestand in de linkerkolom en het geproceste bestand in de rechterkolom. Het originele bestand bevat in dit geval 1122 datapunten. Het geproceste bestand slechts 24. Dit betekent echter niet dat alle informatie verloren gaat, want per segment wordt de faalfrequentie berekend en wordt met een gewogen gemiddelde deze faalfrequentie geïmporteerd in deze 24 buisleidingpunten.

Daarnaast kunt u de lengte van de buisleiding zien, dat deze goed overeenkomen en geeft Safeti nog wat informatie over het aantal 'run rows', scenario's en segmenten. Wanneer u vervolgens op 'OK' klikt, worden de scenario's en routes aangemaakt. Zoals u kunt zien hebben we hier een pijpleidingroute met daarin een scenario en een sectie. In het scenario bevindt zich het 'long pipeline model'. Dat is eigenlijk hetzelfde als bij Carola. Een buisleiding van 64 kilometer gemodelleerd met een breuk in het midden. Dit effect wordt over de hele buisleiding geprojecteerd. Heb je het geval dat er grote variatie is in het leidingbestand, dan kunnen meerdere effectmodelleringen plaatsvinden. Dat bepaalt Safeti-NL zelf tijdens de import. Als u deze openklikt, ziet u de breuk. In de breuk kunt u de verschillende parameters zien die zijn ingeladen van het leidingbestand.

Vervolgens kunt u ook naar het risico gaan om te kijken naar de ontstekingskans. In dit geval wordt gebruikgemaakt van dezelfde methode als in Carola en wordt een directe ontsteking van 0,6 berekend en een fractie van de vertraagde ontsteking van 0,5. Vervolgens kunt u bij de route de verschillende routesegmenten zien. In dit segment is de faalfrequentie ingevoerd. Zoals ik al eerder aangaf is dit een gewogen gemiddelde van alle delen uit het leidingbestand. Als laatste worden nog de run rows aangemaakt. Als u deze opent, kunt u zien dat de run rows volledig zijn aangemaakt en daarin de modellen al bevatten. In principe is het bestand dus rekenklaar. Wel is het belangrijk om alle parameters goed te controleren en te kijken of de import goed is gelukt. Daarna kunt u de berekening uitvoeren. In de volgende kennisclip gaan we dieper in op de effect- en risicomodellering voor aardgasbuisleidingen.

(STILTE)

[Logo Rijksoverheid, Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu, ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Heb je vragen? Mail naar safeti-nl@rivm.nl. De zorg voor morgen begint vandaag.]

Aardgasbuisleidingen - resultaten

Aardgasbuisleidingen - resultaten

Korte kennisclips over het gebruik van nieuwe functies binnen Safeti-NL 9.2. Buisleidingen deel 2.

ERIK TE RIETMOLE: Welkom bij de kennisclip over aardgasleidingen in Safeti-NL 9.2. In de vorige clip hebben we een leidingbestand geïmporteerd en in deze clip gaan we kijken naar de resultaten. Nadat het bestand goed is doorgerekend, kunnen de effectzones worden gegenereerd. Hier worden de verschillende stralingsintensiteitsniveaus weergegeven, waaronder het brandaandachtsgebied. Naast de effecten kunnen we ook naar het plaatsgebonden risico kijken. Het risico bestaat uit de faalfrequentie en uit een effectmodellering. Voor de faalfrequentie gebruiken we PipeSafe-data uit Carola. De leiding is onderverdeeld in verschillende subsecties. In dit voorbeeld zien we er drie. Elke subsectie heeft één vaste faalfrequentie. Om meer te weten over deze verdeling kunt u naar 'Help' gaan, 'Technical Documentation', '9. Risk' en vervolgens 'Route Model Theory'.

(STILTE)

[Er wordt op 'close' geklikt.]

Om vervolgens naar de effecten te kijken, gaan we naar de breuk zelf, het home-tabblad en pakken we de grafieken erbij.

(STILTE)

[Er wordt op 'graphs' en 'finish' geklikt.]

In deze grafieken worden een fakkelbrand en een vertraagde fakkelbrand weergegeven. Voor de fakkelbrand wordt het gemiddelde genomen over de eerste 20 seconden van de uitstroom. Voor de vertraagde fakkelbrand wordt gekeken naar de uitstroom naar 130 seconden.

(STILTE)

[Er wordt op 'location specific breach' geklikt.]

Als we de breuk er weer bij pakken, zien we hier dat, net als in Carola, er voor de uitstroom rekening wordt gehouden met een buisleiding van 64 kilometer, waarbij de breuk halverwege plaatsvindt. Ten slotte maakt Safeti, net als Carola,
gebruik van een kratermodel.

(STILTE)

[Logo Rijksoverheid, Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu, ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Heb je vragen? Mail naar safeti-nl@rivm.nl. De zorg voor morgen begint vandaag.]

Transport gevaarlijke stoffen

Vervoer gevaarlijke stoffen

Korte kennisclips over het gebruik van nieuwe functies binnen Safeti-NL 9.2. Basisnet.

NANJA SMETS: Welkom bij deze kennisclip over transport in Safeti-NL 9.2. Als je Safeti opent, zal je eerst de juiste workspace moeten selecteren en voor transport is dat weg, spoor of water. Ik heb hier al een voorbeeldbestand geopend voor twee stofcategorieën: GF3 en GT3.

(STILTE)

[Onder 'GF3' wordt op 'Klein' geklikt.]

Voor een klein lek, hier een 75 millimetergat, kan je zien dat de gebeurtenissenboom en ontstekingskans er al in staan. Hier staat bijvoorbeeld 'Rail tanker' en hier staat dan de ontstekingskans. Daarnaast, in het routesegment 'long pipeline model', stond de 'event spacing' al op automatisch. Dat is nu voor transport ook mogelijk. Hieronder kan je ook aangeven als je paralelle tracks wilt invoeren. Dat heb ik al voorbereid.

(STILTE)

[Er wordt op 'Route segment - parallelle tracks', 'Nacht - parallel en 'Finish' geklikt.]

Ik heb hier twee parallelle tracks ingevoerd. Een beetje ver uit elkaar. Maar het leuke daarvan is dat je kan zien als je naar de effecten kijkt dat het daadwerkelijk twee parallelle tracks betreft. We hebben verder ook nog een kennisclip over FN-curve per kilometer. Deze kan je ook bekijken op de website.

(STILTE)

[Logo Rijksoverheid, Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu, ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Heb je vragen? Mail naar safeti-nl@rivm.nl. De zorg voor morgen begint vandaag.]

FN curve per kilometer

FN curve per kilometer

Korte kennisclips over het gebruik van nieuwe functies binnen Safeti-NL 9.2. FN-curve deel 1.

EELKE KOOI: Welkom bij deze kennisclip over de FN-curve per kilometer in Safeti-NL 9.2. De optie om het groepsrisico per kilometer weer te geven is nieuw toegevoegd en wordt gebruikt voor routes. Routes zijn bijvoorbeeld buisleidingen of transportroutes. Een route mag bestaan uit meerdere routesegmenten. In dit voorbeeld heb ik een route met drie routesegmenten. De enige voorwaarde is dat de routesegmenten goed op elkaar moeten aansluiten. Er mogen geen gaten zitten tussen opeenvolgende routesegmenten. Om de FN-curve per kilometer weer te geven moet ik allereerst de PR-contouren tonen. Dat gaat op de standaard manier via het icoontje 'Risk' en dan de optie 'Multi-Level' onder 'Individual Risk graphs'. Safeti-NL gaat zo meteen punten tonen waar de FN-curve per kilometer is berekend. Die punten hebben standaard een onderlinge afstand van 50 meter. Maar die onderlinge afstand kun je eventueel aanpassen in de settings. Die vind ik dan in het menu 'Settings' onder 'Risk Preferences'. In deze kennisclip laat ik de onderlinge afstand van de punten staan op 50 meter.

Nu de plaatsgebonden risicocontouren in beeld zijn, kan ik de FN-curve per kilometer weergeven. Er is daarvoor een nieuwe knop toegevoegd aan Safeti-NL. Die vind ik in het menu 'Risk' en dan links in beeld de optie 'Fn curve per unit length'. Als ik op het icoon 'Fn curve per unit length' klik, dan geeft Safeti aan hoe ik verder moet gaan. Allereerst moet ik met de linkermuisknop een routesegment selecteren en daarna moet ik met de rechtermuisknop bevestigen. Na de bevestiging toont Safeti-NL de punten waarvoor de FN-curve per kilometer berekend is. Dit zijn de lichtblauwe punten in deze grafiek. Verder zie ik ook een punt dat met rood is weergegeven. Dat is het punt waar het groepsrisico langs deze route het hoogste is.

Als ik een punt kies met de linkermuisknop, maakt Safeti-NL twee grafieken aan. Het eerste is dus de FN-curve per eenheid lengte. In de legenda kan ik zien dat het hier betreft: een lengte van 1 kilometer. Dit is dus de FN-curve per kilometer. Verder geeft de legenda ook informatie over welk routestuk dit betreft. Bijvoorbeeld de xy-coördinaten van het begin van de kilometer en de xy-coördinaten van het einde van de kilometer. Er is ook een tweede grafiek. Die grafiek toont het verloop van het groepsrisico langs de route. Op de x-as staat de afstand van het punt ten opzichte van het begin van de leiding. Er is dus alleen een groepsrisico in het gebied tussen 2,9 en 4,5 kilometer vanaf het begin van de leiding. Op de y-as staat de hoogte van het groepsrisico. Dat is hier weergegeven als fractie van de oude oriëntatiewaarde voor transport. Het getal 0,02 geeft dus aan dat het groepsrisico op dat punt een factor 50 lager is dan de oude oriëntatiewaarde voor transport.

(STILTE)

[Logo Rijksoverheid, Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu, ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Heb je vragen? Mail naar safeti-nl@rivm.nl. De zorg voor morgen begint vandaag.]

Uitvoer gegevens

Uitvoer gegevens

Korte kennisclips over het gebruik van nieuwe functies binnen Safeti-NL 9.2. Uitvoergegevens.

LISETTE POMPE: Welkom bij de kennisclip over het uitvoeren van gegevens in Safeti-NL 9.2. Op mijn scherm zien jullie een aardgasbuisleiding. Deze leiding wordt ook gebruikt in het filmpje over aardgasbuisleidingen. Ik ga met jullie de nieuwe opties doornemen voor het uitvoeren van de GIS-contouren voor zowel het risico als de effecten. Ik kan de contouren die hier zijn weergegeven selecteren door op 'Select All' te klikken. Vervolgens is het mogelijk om deze contouren als Shapefile of GeoJSON te exporteren. Het was natuurlijk al mogelijk om deze als Shapefile te exporteren en de optie voor GeoJSON is nu toegevoegd. Ook is er een optie toegevoegd om alleen de contouren te exporteren. Deze optie ga ik nu gebruiken en vervolgens ga ik kiezen voor GeoJSON. De bestanden kun je op de gewenste locatie opslaan. En vervolgens kun je de contouren bekijken in een GIS-programma zoals QGIS.

(STILTE)

[Q-GIS wordt geopend en de contouren worden aangevinkt. De contouren verschijnen op het scherm.]

Dit is ook mogelijk voor de effectcontouren. Hier zijn de contouren voor de Jet fire voor verschillende warmtestralingsniveaus weergegeven. En ook deze ga ik selecteren door op 'Select All' te klikken en vervolgens te kiezen voor 'Contours only' en 'GeoJSON'.

(STILTE)

[Er wordt op 'Save' geklikt en 'Yes'. Q-GIS wordt weer geopend.]

Ook deze zijn uiteraard weer te geven in een GIS-pakket. De GeoJSON- en de Shapefilegegevens bevatten uiteraard dezelfde informatie.

(STILTE)

[Logo Rijksoverheid, Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu, ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Heb je vragen? Mail naar safeti-nl@rivm.nl. De zorg voor morgen begint vandaag.]

Bij de instructievideo's voor Safeti-NL 9.2 is een oefenbestand beschikbaar. Hiermee kunnen de risico’s en effecten worden berekend voor een fictieve hogedruk aardgasbuisleiding in Safeti-NL 9.2.

Met RBM II kunnen de risico’s van vervoer van gevaarlijke stoffen over de weg, het spoor en het water worden berekend. RBM II is vanuit de Regeling basisnet het voorgeschreven rekenpakket waarmee kan worden berekend of er sprake is van een overschrijding of dreigende overschrijding van een risicoplafond.

Met de inwerkingtreding van de Omgevingswet is het voor gemeenten niet meer verplicht om te rekenen aan ruimtelijke plannen langs het basisnet. Meer informatie hierover is te vinden op de website van het Informatiepunt Leefomgeving. Een gemeente kan wel FN-curve voor het groepsrisico berekenen om inzicht te krijgen in het groepsrisico, om afwegingen te maken of keuzes te onderbouwen.  

Voor het uitvoeren van een risicoberekening in RBM II hoeft de gebruiker een relatief beperkte, gestandaardiseerde set van gegevens in het programma in te voeren. Het resultaat van een berekening bestaat uit de plaatsgebonden risicocontouren en de FN-curve voor het groepsrisico. De huidige versie van het RBM II rekenpakket is versie 2.3.0 build 535 met parameterbestand 1.3.

De huidige versie van RBM II en de bijbehorende Handleiding risicoanalyse transport zijn verouderd. Ze zijn niet gebaseerd op meer recente inzichten voor het bepalen van de risico’s van vervoer van gevaarlijke stoffen. De actuele methodiek is beschreven in Module III van het Rekenvoorschrift Omgevingsveiligheid. Om dit rekenvoorschrift toe te kunnen passen wordt per 1 januari 2025 Safeti-NL beschikbaar gesteld. 

RBM II aanvragen

RBM II Risk Based Maintainance II (Risk Based Maintainance II) is gratis beschikbaar en aan te vragen via het aanvraagformulier. Gebruikersinformatie is te vinden in de Handleiding RBM II en Achtergronddocument RBM II versie 2.0.

CAROLA Computer Applicatie voor Risicoberekeningen aan Ondergrondse Leidingen met Aardgas (Computer Applicatie voor Risicoberekeningen aan Ondergrondse Leidingen met Aardgas) is het voorgeschreven rekenpakket voor het berekenen van de externe veiligheidsrisico’s van ondergrondse hogedruk aardgastransportleidingen. De wettelijk voorgeschreven versie van CAROLA in de Omgevingsregeling met ingang van 1 januari 2024 is versie 1.0.0. Dit betreft versie 1.0.0.52 met parameterbestand 1.3.

Met CAROLA kun je bepalen of er voldaan wordt aan de risiconormen zoals die zijn vastgelegd in de Omgevingsregeling en het Besluit kwaliteit leefomgeving (Bkl Besluit kwaliteit leefomgeving (Besluit kwaliteit leefomgeving )). Naast de risico’s van drooggasleidingen kunnen ook de risico’s van nat- en zuurgasleidingen worden bepaald.

De gebruiker kan de risico's berekenen op basis van locatie specifieke leidinggegevens, die bij de leidingeigenaar moeten worden opgevraagd. Het resultaat van een berekening bestaat uit de plaatsgebonden risicocontouren. Aandachtsgebieden worden bepaald conform het Stappenplan bepalen aandachtsgebieden.

CAROLA aanvragen

Je kunt een CAROLA-licentie aanvragen via dit aanvraagformulier. Met jouw registratie als gebruiker ga je akkoord met de gebruiksvoorwaarden van CAROLA. 

Safeti-NL

Vanuit de Revi Regeling externe veiligheid inrichtingen (Regeling externe veiligheid inrichtingen) was tussen 1 april 2020 en 1 januari 2024 voor inrichtingen het rekenpakket Safeti-NL versie 8 (uitgave 2019, versie 8.21) wettelijk voorgeschreven. Tussen 1 juli 2009 en 1 april 2020 was Safeti-NL versie 6.54 (uitgave 2009) voorgeschreven, tussen 1 januari 2008 en 1 mei 2009 was Safeti-NL versie 6.53 (uitgave 2007) voorgeschreven.

Vanuit de Revb Regeling externe veiligheid buisleidingen (Regeling externe veiligheid buisleidingen) was tussen 1 april 2020 en 1 januari 2024 voor buisleidingen voor andere stoffen dan aardgas het rekenpakket Safeti-NL versie 8 (uitgave 2019, versie 8.21) wettelijk voorgeschreven. Tussen 1 januari 2011 tot 1 april 2020 was Safeti-NL versie 6.54 (uitgave 2010) voorgeschreven. 

RBM II

Sinds 1 april 2015 is vanuit de Regeling basisnet het rekenpakket RBM II voorgeschreven. 

CAROLA Computer Applicatie voor Risicoberekeningen aan Ondergrondse Leidingen met Aardgas (Computer Applicatie voor Risicoberekeningen aan Ondergrondse Leidingen met Aardgas)

Sinds 1 januari 2011 is vanuit de Revb voor buisleidingen met aardgas het rekenpakket CAROLA versie 1.0.0 voorgeschreven. Deze versie van CAROLA is ook in de Omgevingsregeling voorgeschreven.